Gjest Skrevet Januar 5, 2016 Share Skrevet Januar 5, 2016 Bra at de fikk tatt dritsekken som slo henne ihjel. snakket med ei eskorte veninne og hun var veldig lettet over at han var tatt. Hun sa at det hadde vært veldig mye diskusjon blandt jentene. Støtter ideen med et fond til moren hennes. Skulle vel ikke være allverden å organisere noe sånt. Av alle jenter jeg har truffet så har jeg stort sett nevnt dette forumet når jeg har hatt treff. De fleste har ikke hørt om det. Jeg var medlem i det gamle forumet og fikk mail om dette da det startet av en jente jeg kjenner. Gjest Siter Lenke til kommentar
beserk90 Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 det står at gjerningsmannen er etnisk norsk. jeg som var helt sikker på at det var en utlending. bra han ble tatt 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Dritten jobbet ikke rett ved Bispekaia likevel. Nå sies det i mediene at han jobbet midt mellom Bispekaia og Kongens Gate - hvor han møtte Galina. Videre sier de at arbeidsplassen var "bare ett steinkast" fra Bispekaia. Pokker heller, det er minst ti reelle steinkast mellom Bispekaia og festningsbroa i Kongens Gate - særlig om vi regner gatestrekninger (raskeste rute gatelangs). (Det blir vel det relevante her.) Han jobbet med telemarketing. En telefonterrorist, med andre ord. Epinion ligger mellom disse to stedene, men det gjør sikkert flere andre slike arbeidsplasser også. Helt standard at venner og kjente reagerer og "aldri hadde trodd" at han kunne gjøre ditt eller datt... Folk er SÅÅÅ naive, psykologisk sett... Klare sosiopatiske trekk går under radaren til menigmann. Jeg har hatt store problemer flere ganger i livet fordi jeg har god radar for dette, og har pekt ut enkelte som sosiopater. Man får selv problemene. (At det flere år senere bevises ettertrykkelig hjelper lite. Flere år er flere år.) Litt irriterende og påtagelig at Dagbladet i går valgte vinklingen at "hadde aldri trodd han drev med sexkjøp" - som om DET er det relevante her. Han har drept et likeverdig menneske, for faen! Hva er bagatellen sexkjøp målt mot dette?! Dagbladet har hatt god og bred dekning av saken så langt, med minst tre faste reportere som følger saken kontinuerlig, men her falt tydeligvis desken for en tabloid vinkling og overskrift...... Videre, politiet spanet på kødden i ca to døgn før de aksjonerte mot ham. Han hadde blitt stadig mer interessant, gjennom det systematiske arbeidet med teledata og opptak fra overvåkningskamera. Dette leder tanken mot at politiets medieutspill hvor de stadig etterlyste flere vitner og bilder og folk som hadde befunnet seg i området, dels gikk ut på å sjekke hvem de VISSTE hadde vært der og etterlatt tydelige spor, men som likevel, trass i stadige offentlige oppfordringer, ikke tok kontakt. Tenker nå jeg. 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Ps. "Likeverdig" er formelt, prinsippielt og teknisk sett. IKKE en realitetsvurdering. Alle som har møtt Galina vet at en supersolstråle som henne er uendelig mye mer verdt enn en kald, psykopatisk, kvinnedrepende satan (som i tillegg lot samfunnet bruke millioner på etterforskning, uten å melde seg, og som fremdeles nekter straffeskyld). 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Som vanlig, det er de innesluttede man skal være på vakt mot: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/venn ... /23590541/ Høres helt glatt ut - som jeg tenkte en slags American Psycho/Christian Bale, men norsk - så; "Norwegian Psycho". Skal jeg tippe så studerer eller studerte han vel på BI... (eller et av mindre handelsinstituttene, inkl. NMH/Campus Christiania) "Den drapssiktede 24-åringen skal ha levd et helt normalt liv de siste tre ukene. Overfor vennene har han fremstått som uberørt av det han nå er anklaget for å ha gjort. Datet på Tinder Han dro hjem til Hamar i julen, var sammen med familien og kom tilbake for nyttårsfeiring med kameratene i Oslo. Da feiret kvelden sammen på utestedet Lawo. ? Vi var først hjemme hos noen og drakk øl, før vi gikk ut på byen. Da virket han akkurat som han alltid gjør, sier en kamerat. 24-åringen spilte fotball i oppveksten og er opptatt av trening, klær og utseende. Han liker å sole seg i solarium og ønsker å se bra ut, ifølge venner. ? Han liker å ta seg fest og da ender det ofte med at han drikker litt mye. Da blir han noe vimsete og kanskje litt klåete på damene, men jeg har aldri opplevd ham som voldelig eller ufin mot damer, sier vennen. 24-åringen hadde ikke selv kjæreste, men datet av og til jenter som han traff via datingtjenesten Tinder, opplyser kameraten. ? Han er ikke noen «jeger». Han var ikke ute på date oftere enn andre jeg kjenner, sier vennen." Han har utvist egoisme og uansvarlighet (på grensen til hensynsløshet?) tidligere, via promillekjøring: "Den drapssiktede unggutten ble dømt for promillekjøring i 2009. Han krasjet egen bil med 0,56 i promille i Hamar, tilsto forholdet og fikk betinget fengsel. Han er ikke kjent av politiet for mer alvorlige forhold." Kommer de til å lukke dørene under selve rettssaken også... ? Det sa en jeg snakket med dagen han ble pågrepet - og nevnte også at politiet hadde holdt ham under oppsikt/hatt ham i kikkerten i to døgn før pågripelsen, samt at han kommer fra en "innflytelsesrik" familie (lokalpolitikere? politifolk?). http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim ... /23591247/ Han er fra Hamar: "Den drapssiktede Hamar-mannen ble pågrepet på jobb mandag ettermiddag. Etter det VG får opplyst, mener politiet at de på dette tidspunktet hadde sikret seg et solid bevisgrunnlag mot 24-åringen. De etablerte derfor spaning i en kort periode for å ha kontroll på siktedes bevegelser frem mot aksjonen på arbeidsplassen. ? Når vi ser grunnlaget, så har det blitt fattet raske beslutninger ? men jeg ønsker ikke å kommentere metodebruken, har leder Grete Lien Metlid ved Seksjonen for volds- og seksualforbrytelser i Oslo politidistrikt uttalt til VG." http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim ... /23591261/ 1 Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Det siste er nå at tiltalte har innrømmet å ha drept Galina med kniv http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim ... /23591247/ framdeles uten at han innrømmer straffeskyld!!?? Det er nesten ikke til å tro!! Lurer på hva forsvareren tenker??? Kanskje Galina snublet under akten og falt oppå kniven??? Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Det eneste som kan hjelpe ham nå er at det var Galinas kniv...... Mange prostituerte har kniv og/eller pepperspray med seg - men er ikke så sikker på at Galina var typen til noe av dette, og neppe noe mer enn pepperspray. "Drapsvåpenet er fortsatt ikke funnet." Så da har vi en veltrent, utseendeopptatt og "pengeglad" 24-åring som vanket på Lavvo (BI-tilholdssted, men også stedet hvor politistudenter og andre møtes til "blålystreff"). Et "Majorstuen i sentrum"-slags sted.. vis-a-vis juridisk fakultet, for øvrig, og nær den Deli de Luca som ble ranet av en mann med hammer nylig. Jeg tenker Patrick Bateman - "Norwegian" Psycho. For å tilfredsstille kriteriene til klinisk psykopat må man ha begått lovbrudd innen minst seks (eller var det bare fire?) forskjellige kategorier. Uansvarlighet av typen promillekjøring scorer nok ganske høyt. I tillegg har han sikkert knullet utendørs, kjøpt sex, urinert og drukket på offentlig sted, nasket et eller annet etc, så han kommer for ganske nær, i alle fall. "Siktede er kjent for politiet fra mindre alvorlige saker tidligere, blant annet er han straffedømt for promillekjøring i 2009." Og hvorfor skulle ei supersolstråle som Galina trekke kniv mot en normal, flott, ung norsk kundemann - om hun så hadde en kniv? "? Siktede har erkjent å ha drept Galina med kniv, ellers ønsker jeg ikke å kommentere detaljer om drapshandlingen, bortsett fra at det er brutalt, sier politiadvokat Tina Bjarkø Helleland i Oslo politidistrikt til VG." Og videre: "? Ble med i bilen hennes Politiet har ikke funnet noen form for kontakt mellom 24-åringen og sexarbeideren før drapsdagen 16. desember. ? Relasjonen mellom de to mener vi at oppstod kvelden da drapet skjedde i Kongens gate, og at han har vært i bilen sammen med henne, sier Helleland. Politiadvokaten vil ikke kommentere om kontakten mellom de to handlet om sexkjøp. 28-åringen ble funnet i bilen sin, som sto parkert på Bispekaia, dagen etter at hun ble drept. 24-åringens venner:Festet og levde som normalt etter drapet" Og så klart: "? Han er lei seg for det som har skjedd, men har forståelse for at politiet må finne ut av saken og komme frem til en konklusjon. Han nekter straffskyld og samtykket ikke til fengsling, sier Henjum. 24-åringen har forklart seg om hva som var foranledningen til drapet. Forsvareren ønsker ikke å svare på spørsmål om nødverge er et tema i saken. Heller ikke hvorfor hans klient ikke meldte seg for politiet eller leverte inn Galinas eiendeler, som han visste hvor var." Forsvareren mener hans klient kanskje er gal: "24-åringen har så langt vært i ett omfattende avhør. ? Det er naturlig å vurdere spørsmålet om tilregnelighet, sier Henjum." 1 Siter Lenke til kommentar
spenning1 Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Nødverge.....45 kilos lita flis...det eneste som var stort var smilet. Håper han får smake medfangers vrede. 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Ja, mildt sagt.... 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 http://www.dagbladet.no/2016/01/06/nyhe ... /42643833/ 1 Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Advokater vil alltid anføre alt. Her kan det vel også være snakk om en påstand om tilregnelighet. Kanskje tiltalte mener han var i en psykose, jf drapsmannen på Bislettrikken, og av den grunn ikke oppfyller skyldkravet. Rettssaken vil vise. Siter Lenke til kommentar
Administrator Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Advokater vil alltid anføre alt. Her kan det vel også være snakk om en påstand om tilregnelighet. Kanskje tiltalte mener han var i en psykose, jf drapsmannen på Bislettrikken, og av den grunn ikke oppfyller skyldkravet. Rettssaken vil vise. Rettsaken vil sannsynligvis bare vise hvem som stiller med den beste (dyreste?) advokaten, og den beste advokaten har som regel staten, for de har alle de ressurser som trengs. Han hadde neppe hatt noen sjanse selv om han skulle være uskyldig. Nå har han riktignok erkjent, men utover det har vi ikke stort annet å holde oss til enn det media presenterer. og det kan være langt fra den virkelige sannheten. Det viktigste er at de har tatt noen, om det er den rette personen har mindre betydning. 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Han her har helt åpenbart gjort det - han drepte Galina. Han har tilstått og han har vist politiet hvor han kastet fra seg hennes mobiltelefon og mye annet. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at staten har den beste advokaten generelt, heller. I store, viktige og prinsippielle saker så har de gjerne det - via Regjeringsadvokaten - men påtalemyndigheten er absolutt ikke kjent for å tiltrekke seg, eller holde på, de beste juristemnene... Har noen en statistikk på hvor mange som blir frikjent i straffesaker i Norge? Det er ikke akkurat umulig. 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Advokater vil alltid anføre alt. Her kan det vel også være snakk om en påstand om tilregnelighet. Kanskje tiltalte mener han var i en psykose, jf drapsmannen på Bislettrikken, og av den grunn ikke oppfyller skyldkravet. Rettssaken vil vise. Da får vi igjen dette problemet med at vi i Norge anvender en håpløs standard for tilregnelighet - det medisinske prinsipp. Dvs at om vedkommende kan sies å ha hatt, eller møtt kriteriene til, en diagnose, på tidspunktet gjerningen ble begått, så er han utilregnelig, selv om han absolutt visste hva han gjorde og at det var galt. De aller fleste andre land tar hensyn til det sistnevnte. Dette kalles vel, så vidt jeg husker, det psykologiske prinsipp. Men siden denne karen var så vellykket så tviler jeg på at han hadde noen diagnose. Han er gjerne klinisk psykopat, eller på annet vis personlighetsforstyrret, men dette er ikke noe folk får noen diagnose på før det har voldt dem betydelige problemer. Nå kan han bli testet og vurdert slik ifbm denne rettssaken, men personlighetsforstyrrelser er vesensforskjellige fra de to klassiske grenene av "sinnsykdom", nemlig psykoser og nevroser. Personlighetsforstyrrelser (pf-er) er den tredje store gruppen, og den seneste som er lagt til av de psykiatriske fagmiljøene - den yngste kategorien. Man blir gjerne ikke vurdert som utilregnelig i gjerningsøyeblikket om man får en diagnose på personlighetsforstyrrelse (Cluster B i DSM-IV, f.eks.). Under ABB-saken ble disse kriteriene og vurderingsprinsippene satt under grundig offentlig søkelys. Husk forresten også at offentlige forsvarere gjerne regnes som "jussens bakgårdskatter". De er heller ikke de største talentene. Han 24-åringen har valgt er ukjent. 1 Siter Lenke til kommentar
Administrator Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Han her har helt åpenbart gjort det - han drepte Galina. Han har tilstått og han har vist politiet hvor han kastet fra seg hennes mobiltelefon og mye annet. Jeg uttalte meg klønete. Det var ikke min mening å påstå at han var uskyldig, men min erfaring med norsk rettsvesen tilsier at det ikke nødvendigvis ville spilt noen rolle. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at staten har den beste advokaten generelt, heller. I store, viktige og prinsippielle saker så har de gjerne det - via Regjeringsadvokaten - men påtalemyndigheten er absolutt ikke kjent for å tiltrekke seg, eller holde på, de beste juristemnene... Staten stiller langt sterkere enn en enkeltperson, derom håper jeg at vi kan være enig, og selv om saken er bagatellmessig og man ikke føler behov for å statuere et eksempel, så er det likevel liten sjanse for en enkeltperson å vinne frem med sin sak dersom han står mot staten. Jeg kjenner tilfeller som viser det motsatte, og det dreier seg uten unntak om kjente personer som kan føre deler av sin sak gjennom media. Det bør ikke herske tvil om at jeg har en inngrodd mistillit til norsk rettsvesen, og det har jeg grunnlag for selv om jeg ikke kan gå i detaljer om det. 1 Siter Lenke til kommentar
fenderbender Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Da får vi igjen dette problemet med at vi i Norge anvender en håpløs standard for tilregnelighet - det medisinske prinsipp. Under ABB-saken ble disse kriteriene og vurderingsprinsippene satt under grundig offentlig søkelys. Eksakt. Og jeg trodde at man skulle få endret denne hinsides avleggse standarden, og få det sånn det burde være; som amerikanerene bruker. De hadde også det medisinke prinsipp; men de lærte av John Hinckley Jr.-saken; og det ble "knowledge of wrongdoing". Og i ABB-saken; vi husker at etter den første psykriatrirapporten; aktor ba ikke om en ny rapport; forsvarer ba heller ikke om en ny; det var et mindretall! av bistandsadvokatene som greide å lage oppstyr nok til at retten ba om en ny vurdering; og retten skal jo ikke la seg lede etter nesen på dette viset! Flaut som faen og hårreisende greier. Venter ennå på endring ja. 1 Siter Lenke til kommentar
fenderbender Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Veldig bra at denne saken ser ut til å gå i orden da. 1 Siter Lenke til kommentar
Gjest paal_erik_68 Skrevet Januar 7, 2016 Share Skrevet Januar 7, 2016 Fikk akkurat navnet på vedkommende av en kollega som har felles venner med vedkommende. Sitter nå og ser på FB profilen hans og bilder av han som er sladdet i VG... Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Januar 7, 2016 Share Skrevet Januar 7, 2016 Husk forresten også at offentlige forsvarere gjerne regnes som "jussens bakgårdskatter". De er heller ikke de største talentene. Han 24-åringen har valgt er ukjent. Du må kanskje være litt spesiell for å holde ut i en slik jobb? Når det gjelder forsvareren i denne saken er jeg villig til å satse litt mer enn en knapp på at han faglig er på linje med aktor. Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Januar 7, 2016 Share Skrevet Januar 7, 2016 Fikk akkurat navnet på vedkommende av en kollega som har felles venner med vedkommende. Sitter nå og ser på FB profilen hans og bilder av han som er sladdet i VG... Kan jo ikke si man ikke er nysgjerrig på navnet... Siter Lenke til kommentar
spenning1 Skrevet Januar 7, 2016 Share Skrevet Januar 7, 2016 Kan jo ikke si man ikke er nysgjerrig på navnet... Det kommer nok ut en dag..... Kan ikke skjønne annet enn at han må bli dømt og da blir det vel omtalt. Håper inderlig at det ikke er så enkelt som å påberope seg å være "syk". Aaaaaaltfor enkelt å slippe unna i Norge. Hva kan han få? 10-15 år og ut etter halvparten? 1 Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Januar 7, 2016 Share Skrevet Januar 7, 2016 Kan jo ikke si man ikke er nysgjerrig på navnet... Det kommer nok ut en dag..... Kan ikke skjønne annet enn at han må bli dømt og da blir det vel omtalt. Håper inderlig at det ikke er så enkelt som å påberope seg å være "syk". Aaaaaaltfor enkelt å slippe unna i Norge. Hva kan han få? 10-15 år og ut etter halvparten? Forvaring er jo en annen variant; da blir man sittende en stund Siter Lenke til kommentar
Idaws Skrevet Januar 7, 2016 Share Skrevet Januar 7, 2016 Kan jo ikke si man ikke er nysgjerrig på navnet... Det kommer nok ut en dag..... Kan ikke skjønne annet enn at han må bli dømt og da blir det vel omtalt. Håper inderlig at det ikke er så enkelt som å påberope seg å være "syk". Aaaaaaltfor enkelt å slippe unna i Norge. Hva kan han få? 10-15 år og ut etter halvparten? Å påberope seg sykdom er overhodet ikke enkelt. Hvis du tror at psykiatere og annet psykisk helsepersonell lar seg lure så tar du feil. Vi snakker åresvis med erfaring. Du kan selv legge deg inn på psyk og prøve å spille gal over tid. Tipper du klarer en uke. Maks. Så det er overhodet ikke enkelt å slippe unna. Jeg har jobbet i 15 år på lukkede instutisjoner der disse sinnsyke drapsmennene bor. De fleste sitter livet ut. Bak låste dører. Med strenge rammer. De er sjelden eller aldri alene. De fleste røyker seg ihjel og dør når de er rundt 50-60. Hadde jeg utført et drap ville jeg jobbet beinhard for å unngå å bli kjent utilregnelig. Jeg tar heller 15 år i fengsel enn å sitte på lukket avdeling på psyk. Breivik visste dette, og jobbet livet av seg for å bli kjent tilregnelig. Han var fullt klar over at han ville sittet neddopet på psyk og råtnet resten av livet hvis han ble kjent utilregnelig. Personlig hadde jeg håpet på utilregnelighet. For da hadde vi ikke hørt noe mere i fra ham. Unntaket er psykoser utløst av f.eks hasjmisbruk. Dette kan skje personer som i utgangspunktet er friske. Disse vil vanligvis slippe unna med 1-2 år med behandlig. For så å slippe ut. Et godt eksempel er Halloween-drapet. I dette tilfellet er det nok annerledes utifra hva jeg det jeg hører fra bekjentskapskrestsen. Drapsmannen er nok syk, men om han er syk nok tviler jeg på. Siden han husker hvor han har kastet fra seg mobil og andre eiendeler kan vi nok utelukke en psykose. Slik jeg leser saken så er det politiet som har bedt om en evaluering. Og grunnen til at de har spurt er visstnok pga måten drapet er utført på. Da kan vi anta at det er veldig brutalt og bestialsk. Som vi vet har politiet hele tiden vært svært sparsommelige med opplysninger om selve drapet. 1 Siter Lenke til kommentar
spenning1 Skrevet Januar 7, 2016 Share Skrevet Januar 7, 2016 Et godt eksempel er Halloween-drapet. Akk det jeg tenkte på. Samme med han dritten på trikken som ikke engang skulle vært på dette kontinentet. Han som kjørte hun jenta på Oppsal... Samma f..for meg om de er syke eller ikke, noen har mistet sine kjære. Lås de inn og kast nøkkelen. Brekker du beinet har du grei sjanse til å bli velfungerende igjen. Er du psyk og skader deg selv, synd, men skader du andre så bør det være slutt på at vi skal forstå oss i hjel. Beskytt samfunnet mot gærninger. 1 Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Januar 7, 2016 Share Skrevet Januar 7, 2016 Et godt eksempel er Halloween-drapet. Akk det jeg tenkte på. Samme med han dritten på trikken som ikke engang skulle vært på dette kontinentet. Han som kjørte hun jenta på Oppsal... Samma f..for meg om de er syke eller ikke, noen har mistet sine kjære. Lås de inn og kast nøkkelen. Brekker du beinet har du grei sjanse til å bli velfungerende igjen. Er du psyk og skader deg selv, synd, men skader du andre så bør det være slutt på at vi skal forstå oss i hjel. Beskytt samfunnet mot gærninger. Du skal være glad at vi prøver å forstå dem: å putte alle inn i en lukket avdeling er en enorm kostnad for oss skattebetalere, vaktholdet er langt over normalen for å si det forsiktig. Hadde Breivik havnet i psykiatrien og blitt isolert på en lukket avdeling; da hadde vi ikke hørt mer til ham; garantert. Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg