Gjest Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 "Oslo-politiet understreker nå at sexkunder ikke har noe å frykte for sin egen del hvis de kommer med tips og informasjon i Galina-saken."http://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/politiet-ber-sexkunder-om-drapstips-i-galina-saken/ar-BBnJxV5?ocid=spartandhp Det er det kan du bare glemme. Er du heldig så blir du bare registret og dermed tatt i andre omgang - det har vi høstet erfaring på nå- og det kommer de i Oslo til å få erfare om de er så kørka dum at du hjelper politiet med id. En som skreiv en del her inne har nå havnet i den klemma. En slik holdning, og slike innlegg kan være med på å hindre at drapsmannen blir tatt. Politiet har gått ut i riksdekkende media og sagt at ingen kunder vil få bøter. Og da vil ingen kunder få bøter. De vil heller ikke ende opp i noen registre og få bøter ved en senere anledning. Ditt paranoide og konspiratoriske hode hindrer en drapsetterforskning. Dine tidligere innlegg viser jo åpenbart at du har mistet all bakkekontakt og befinner deg i en helt annen verden enn resten av oss. Hvis noen sitter med informasjon så oppfordres de til å ta kontakt med politiet. Ikke hør på idioten kanon. Han vet som vanlig ikke hva han snakker om. http://www.dagbladet.no/2015/12/22/nyhe ... /42496227/ Godt sagt. Nå handler det om å finne denne drapsmannen. Hjelp politiet i den grad det er mulig. Siter Lenke til kommentar
Administrator Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 Godt sagt. Nå handler det om å finne denne drapsmannen.Hjelp politiet i den grad det er mulig. Nja. Noen av oss har ikke så god erfaring med politiet. Jeg stoler heller ikke på at de bare gjør det som er riktig. De tenker nok mer på sin egen prestisje og sine egne "stjerner i boka" enn de fleste av oss er klar over. 1 Siter Lenke til kommentar
spenning1 Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 Ja! Det er det som er viktig. Om jeg var uklar: ikke hold tilbake opplysninger, men gjør det på en måte du er komfortabel med dersom det står i mellom det og å ikke fortelle det du vet. 1 Siter Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 Gatepiker besøker man gjerne i bil. Mange har dashcam. Kjørte du rundt i området, pratet med noen piker osv. filmet du mye politiet ønsket å se. Hadde ikke følt meg trygg på å gi fra meg minnebrikka, dessverre. 1 Siter Lenke til kommentar
Getzen Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 Ingen fare å gi fra seg minnebrikke. Send den inn anonymt med en lapp som beskriver tid og sted. 1 Siter Lenke til kommentar
Idaws Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 Gatepiker besøker man gjerne i bil.Mange har dashcam. Kjørte du rundt i området, pratet med noen piker osv. filmet du mye politiet ønsket å se. Hadde ikke følt meg trygg på å gi fra meg minnebrikka, dessverre. Så du kjørte rundt i Oslo med dashcam. Og du tror at politiet skal ta deg for.......? 1 Siter Lenke til kommentar
Administrator Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 Ingen fare å gi fra seg minnebrikke. Send den inn anonymt med en lapp som beskriver tid og sted. Du trenger jo ikke sende minnebrikken. Bare send innholdet anonymt. Sjekk denne linken: https://www.politi.no/tjenester/tips_politiet/ Der får du sikkert vite hvor du kan sende det. Bare pass på at du ikke sender det fra en epost-adresse som kan spores. For å være på den sikre siden bør du kanskje benytte en anonym proxy når du går på nett med politiet. 1 Siter Lenke til kommentar
xxman69 Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 Det er nok ikke kanons hode som er paranoid, men sexkjøpsloven. Når politiet trenger hjelp da er den plutselig ikke så jævlig viktig langer. Da får det gå som det går..... 1 Siter Lenke til kommentar
Administrator Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 Det er nok ikke kanons hode som er paranoid, men sexkjøpsloven. Når politiet trenger hjelp da er den plutselig ikke så jævlig viktig langer. Da får det gå som det går..... Det kan nok være. De som føler seg forurettet eller ellers har noe å bidra med kan se her: http://www.sexogsamfunn.no/ 1 Siter Lenke til kommentar
Idaws Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 Det er nok ikke kanons hode som er paranoid, men sexkjøpsloven. Når politiet trenger hjelp da er den plutselig ikke så jævlig viktig langer. Da får det gå som det går..... Dere snakker som om sexkjøpsloven er den viktigste loven i Norge! Sannheten er sjansen for å bli tatt for å kjøpe sex er på noen få promille. Vet du om andre forbrytelser der sjansen for å bli tatt er så liten? Hvis politiet hadde giddet å bruke ressurser på å ta menn som kjøper sex ville de tatt mange flere. Hvis den ungen damen hadde blitt drept i en gate der alle selger narkotika hadde politiet gått ut med akkurat den samme oppfordringen. De ville sagt at alle vitner som var der for å kjøpe narkotika kunne slappe helt av og trygt vitne for politiet. Drap går faktisk foran både salg av narkotika og kjøp av sex. I denne saken bryr politiet seg null og niks om sexkunder. De har en drapsmann de skal ta. Og jo, kanon er både paranoid og konspiratorisk. Det er bare å lese innleggene hans. Hvis vi sier at 5% av det han skriver har et snev av sannhet i seg, har vi nok tatt hardt i. Så hvis du tror på, eller er enig i det kanon skriver, er du nok litt paranoid og konspiratorisk selv. 1 Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 Det ville i alle fall være for ille om noen satt på info som ville kunne ta denne gjerningsmannen/mennene og ikke ga dette til politiet. Jeg har min egen teori om at dette ikke er en sexkunde, men et ran som fikk fatale følger. Siter Lenke til kommentar
footman Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 I motsetning til noen her på forumet som tydeligvis har litt for stor tro til det norske politiet, er det mange her i landet som har opplevet at politiet ikke er til å stole på, at de ikke er der for deg når du trenger dem, men at de helst lager problemer for den vanlige mann i hans hverdag hvis de får sjansen, mens de virkelige kriminelle går fri. Håper selvfølgelig at gjerningsmannen blir tatt. Men helt klart, hvis man skal gi tips til politiet i denne saken, gi det anonymt ! 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 Godt sagt. Nå handler det om å finne denne drapsmannen.Hjelp politiet i den grad det er mulig. Nja. Noen av oss har ikke så god erfaring med politiet. Jeg stoler heller ikke på at de bare gjør det som er riktig. De tenker nok mer på sin egen prestisje og sine egne "stjerner i boka" enn de fleste av oss er klar over. De ventet fem timer med å gå ut i mediene om at det i det hele tatt hadde skjedd et drap. Er det normalt? Galina ble funnet litt over fem om ettermiddagen forrige torsdag og politiet meldte drapet til mediene etter 22. Jeg har hørt snakk om at politiet liker å dysse ned drapssaker hvor offeret er "uverdig". Da får de mindre arbeid, det blir bedre drapsstatistikk for Norge og bedre oppklaringsprosent for politiet selv. M.a.o.: Er det mulig å kategorisere et antagelig drap som overdose, ulykke, selvmord eller "mistenkelig dødsfall" i stedet for drap, så gjør de gjerne det(?) Nå er det absolutt ikke meningen min å melde meg på Kanons virkelighetsflukt eller aspirere til inklusjon i den luftige sfæren han befinner seg i, men jeg tror ikke dette er helt fjernt å anta. Jeg har kjennskap til enkelte konkrete, høyst sannsynlige drapssaker hvor de har valgt den veien. Nå var det også ei i norskegata som var helt fra seg og, tenkte jeg, snakket over seg, sent i november eller tidlig desember, da jeg traff på henne. Det var en horribel seriemorder løs, som tok ut prostituerte, sa hun. Han hadde drept minst fire så langt. Jeg hadde ikke hørt om noe sånn og ikke lagt merke til mange som manglet, så jeg spurte og gravde litt rundt teorien hennes, overfor henne, der og da, og hun sa at det var snakk om utenlandske - "polske og russiske", mente hun - som ble plukket opp på strøket og kjørt opp til Maridalsvannet, hvor de ble brutalt drept og voldtatt, for så å få et nålestikk og "overdose". Jeg synes fremdeles dette høres relativt fjernt ut og har ikke merket at noen østeuropeiske er borte. Det måtte i så fall være noen som ikke stod med andre og ikke hadde lang fartstid på strøket. Om det var snakk om norske, narkomane halvdøde, så ville det vært mer sannsynlig - de ser jeg ikke så ofte og har lite med å gjøre, og de pleier å forsvinne etter en stund uansett, så man tenker ikke mer over det. Uansett, mer konkret så var det snakk om en ung polsk fyr med veldig kort hår, som kjørte rundt i det hun regnet med var sjefens Mercedes stasjonsvogn (tror jeg hun sa - i alle fall en flott bil), og som pleide å komme til Oslo i måneden før jul, siden han da sikkert jobbet i en bransje som toppet seg på denne tiden av året. Det kan kanskje stemme dersom det er snakk om fire drap over lengre tid - flere år - og da kunne det kanskje inkludert hun østeuropeiske prostituerte som ble funnet flytende i havnebassenget i Oslo for maks en håndfull år siden. (Og det var vel midtvinters, var det ikke det? Om det var i sommerhalvåret ville ikke det å bli funnet død i vannet være fullt så mistenkelig, altså unaturlig.) Jeg har ikke hørt akkurat denne norske, noenlunde narkomane gatedamen fra norskegata rable i vei om urealistiske ting før, for ordens skyld. Dersom det hun sa har noen som helst rot i virkeligheten, så burde kanskje dette tipset videreformidles til politiet på et eller annet vis. Ofte kjører bildamene a la Galina med kunden i forsetet, men kanskje omtrent like ofte følger kunden på i sin egen bil. I så fall er det kanskje en polsk-registrert Mercedes stasjonsvogn tett bak Galinas bil politiet vil ha interesse av å se etter på oppGjeste... 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 Nå har jeg funnet en artikkel om hvorfor politiet utsatte å melde fra om drapet til mediene, så det som står her må taes med i betraktningen med tanke på hva jeg skrev i det lengre innlegget over: http://www.dagbladet.no/2015/12/18/nyhe ... /42458970/ 1 Siter Lenke til kommentar
valdres Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 Det er ikke bare at politiet skal være 110 % at det er skjedd ett drap, noe som kan ta litt tid. Her er det også pårørende i hjemlandet som skal varsles, slik at de ikke får se bilde av sitt eget drepte barn i nettavisene, før de vet det selv. 1 Siter Lenke til kommentar
spenning1 Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 Dette burde ikke være en overraskelse for noen : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim ... /23583878/ Tør ikke anmelde Tilliten til politiet er lav .... ? De er sinte, lei seg og frustrerte, og har liten tro på at politiet klarer å fange gjerningsmannen. Tilliten til politiet er svært lav ...........Og når de anmelder, opplever de ikke å bli tatt seriøst nok. ----'' Som hos norges befolkning generelt altså.... 1 Siter Lenke til kommentar
Gjest paal_erik_68 Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 Om noen sitter på info, så kan man gå via advokat for å gi ifra seg/opplyse omd et man evnt måtte vite Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 Hvis dere sitter på info, så MÅ dere gå til politiet. Alvorlig talt, det er et drap vi snakker om, ikke tyveri av en pakke røyk! Politiet har sagt de ikke er interessert i å ta kundene - de oppklarer et drap, ikke noe annet. Og uansett om de er en sjanse for et forelegg, så er det fremdeles et menneske som er drept og en drapsmann som går fir. Det siste bør de som sitter på info tenke over: Det går en drapsmann fri. GÅ TIL POLITIET dersom dere vet noe!!! Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 Det er ikke bare at politiet skal være 110 % at det er skjedd ett drap, noe som kan ta litt tid.Her er det også pårørende i hjemlandet som skal varsles, slik at de ikke får se bilde av sitt eget drepte barn i nettavisene, før de vet det selv. Dette er ikke relevant som poeng angående det jeg skrev, Valdres. Det normale er, som vel alle vet og kjenner til, at politiet gir beskjed om at en forbrytelse har inntruffet, og noe generelt om offeret - men IKKE navn eller bilde. Det samme gjelder mistenkte/siktede i saken. Så i innlegget ditt roter du sammen pressemeldingen om begått drap og det sekundære skrittet det er å gå ut med navn og bilde på offer og/eller mistenkte/siktede/arresterte etc i saken. Så la oss rydde denne misforståelsen/sammenblandingen til side og heller se på det som altså kanskje er litt snodig i saken her - hvorfor politiet ventet ca fem timer med å gå til mediene om at et drap var begått. Dette er særlig viktig siden hvert minutt teller når det gjelder å få inn tips snarest mulig - blant annet siden det er fare for at gjerningspersonene kan slette spor eller rømme landet osv. Jeg vet ikke hva som er normal prosedyre ved politiets varsling om drap, men jeg bet meg merke til at minst én stor, kjent norsk avis syntes dette tidsoppholdet på fem timer her var såpass spesielt at de laget et eget lite avsnitt om det i en av sine nyhetsartikler om saken. Politiet trenger ikke å varsle om drap med en gang, men kan varsle mediene umiddelbart om at en død person er funnet i en bil og at de ser på saken foreløpig som et mistenkelig dødsfall. I artikkelen jeg lenket til i mitt forrige innlegg anfører politiet at de ventet så mange timer med å gå ut med meldingen fordi de ville sikre åstedet. Dette får jeg ikke helt til å stemme. Venninnene til Galina hadde allerede vært på åstedet, og kanskje andre de kjente og tilkalte når de fant henne ille tilredt, også. Politiet har erfaring med å avstenge områder som er "crime scenes" - de har blant annet den berømte teipen de strekker ut rundt hele området som skal sikres. Så det må være lov å stille spørsmål ved hvorfor de ventet disse fem timene, dersom det hastet med å få inn tips... Ps. En streiftanke: Hadde ei av venninnene til Galina vært kynisk, samt kjent Norge godt, kunne hun meldt inn nyheten om drapet til VGs eller Dagbladets tipstelefon og mottatt kanskje tre til fem tusen kroner for det. Det overrasker meg ikke at ingen av dem virker å ha vært så kyniske eller hatt så sterk profittimpuls. I stedet har de nok snarere vært sønderknust over hva de så og over at noen med så kraftig livsgnist som kjære Galina hadde, var drept. 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 Dette burde ikke være en overraskelse for noen : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim ... /23583878/Tør ikke anmelde Tilliten til politiet er lav .... ? De er sinte, lei seg og frustrerte, og har liten tro på at politiet klarer å fange gjerningsmannen. Tilliten til politiet er svært lav ...........Og når de anmelder, opplever de ikke å bli tatt seriøst nok. ----'' Jeg satt og så på da politiet kom og hentet Galinas nære venninne/makker Samira fra bostedet sitt i sommer en gang. Lik Galina er også hun sprudlende full av liv vanligvis. Jeg så henne komme ned trappene med politiet nærmest i pysjamasen og med tappert ansikt og litt spak stemme sa hun "I'll be back soon" i forbifarten. Jeg vet ikke hvorfor de vekket og hentet henne så brått på formiddagen, men hennes egen spådom stemte greit nok - jeg så henne der igjen et par dager senere. I noenlunde samme tidsrom hjalp jeg henne litt, på forespørsel, med å prøve å hente ut eiendeler fra et rom hun hadde leid i et annet bygg i samme nabolag - men vi fikk problemer med nøkkelen. Hun hadde kanskje blitt kastet ut derfra av husverten, pga tips om hvordan hun livnærte seg, og låsen deretter skiftet ut. (Det vet jeg ikke sikkert, men jeg kjenner den praksisen fra enkelte andre steder. Hvor det er elektronisk lås og nøkkelkort er det jo gjort på få sekunder, men også der hvor det er fysiske nøkler og låsesylindre er det ganske fort gjort - gjerne bare et par minutters innsats fra utleier/husvert.) 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 VIKTIGE OPPDATERINGER I SAKEN: Galina ble drept onsdag kveld ca 21.30* - politiet mottok nødanrop fra mobilen hennes da: http://www.dagbladet.no/2015/12/23/nyhe ... /42514787/ Jeg følger pressekonferansen direkte akkurat nå - den startet 12.30. * I alle fall i tidsrommet 21.30 til 22.30, mest sannsynlig rundt 21.32 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 Politiet har ikke mobilen hennes - de(n) som kverket henne tok den og den avga ping til basestasjon et annet sted enn Bispekaia etter drapstidspunktet. Merket er Globul 100. 1 Siter Lenke til kommentar
Satyr Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 Stakkars, stakkars Galina... For meg er det helt utrolig at noen kan ta livet av en person som er så positiv, sprudlende og full av livsglede. Kanskje det er nettopp det enkelte miserable mordere får mest ut av - jo større livsglede og sårbarhet, jo bedre. Hvorfor, hvorfor måtte dette ramme akkurat Galina... Jeg har knapt møtt mer positiv og gledelig personlighet i hele mitt liv http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim ... /23585204/ 1 Siter Lenke til kommentar
ball1 Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 Må bare samtykke med Gjest. Dette er ikke "tullekriminalitet" som sexkjøp, en liten hasjklump i lomma eller en aldri så lite kreativ føring av selvangivelse. Dette er et drap. Og drapsmannen kan finne på å gå løs på flere av jentene "våre". Helt enig. Vet dere noe må dere gå til politiet. 1 Siter Lenke til kommentar
footman Skrevet Desember 23, 2015 Share Skrevet Desember 23, 2015 Tidligere i år ga politiet kundene til Galina bot på 25.000, nå vil politiet gjerne ha hjelp fra dem. 1 Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg