Gå til innhold

Hvordan kan vi forebygge ran?


Gjest

Anbefalte innlegg

14 timer siden, spenning1 skrev:

Pøh.....det kommer jo 95% menn....

 

Sant det. Unge menn som ankerfester for at familien skulle komme etter. Familiegjenforening kalles det. For å skaffe de nødvendige pengene ( i Norge forses de opp under armene ) er jenter solgt helt ned i 7 € i Hellas - Tyrkia og Syria. Eller som det står - Women:$7 at refugee camp-   eller -  $15 to $20 with HIV Positive Girl, - i Atens gater. Det er da gledelig å lese et annet sted at hiv testene som jeg maste om for noen år siden er til salgs i Norge? http://www.hivtestnorge.com der en kan teste henne en betaler for å knulle med. Så sant en ikke kan bruke kondom. Dette er da risikoer norske menn tar når vi blir presset ut av Norge for å unngå å bli huket og få bot. Frankrike har gått på samme bommert så over grensen til Spania bygges det nå gigantbordeller. 

Og det er her myndighetene våre gjør feil som setter jentene som selger sex i en utrygg situasjon. Vi har en lov deg du som mann skal straffes, du som utleier skal kaste damen ut på gata og alle slike forordninger som gjør livet elendig og utrygt for jentene.  En skam for våre myndigheter og for de som lovet å forandre lovene og ikke har gjort en skitt på 4 år.

 

Endret av kanon
Lenke til kommentar

Det har vært snakket endel om alarmer og vektere osv.  Det selges idag en telefon med alarmknapp. Når alarmknappen aktiveres ringer den opp et forhåndsinnstil nr. og virker som en stille alarm.  Den er lydløs. Den som blir oppringt vil da kunne høre alt som foregår.  Det må jo bli opp til eskorten hvor hun vil legge denne telefonen, men alarmen lar seg lett utløse på baksiden av telefonen.  Her er den:  https://www.enklereliv.no/doro-8030.html?gclid=CN-Ez9Cyg9ICFUVkGQodXG0CAQ  Denne telefonen brukes endel idag av eldre som av en eller annen grunn syntes det er greit å ha denne tryggheten opp mot en i familien.

Endret av Toffe6
Lenke til kommentar

Lignende sos knapp har f.eks denne klokka https://xplora.no

Den har du på deg hele tiden. Er en kostnad.

Sos knappen kan du sette opp å ringe flere telefoner. Sånn  at den ringer først et nr. Tar ikke den telefonen går den timen neste osv. Knappen er helt usynlig.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva flykningssituasjonen i Hellas har med ran av eskorter i Norge å gjøre? 

Uansett. Takk for tips om alarmer, da kan jeg jo sette den opp til å ringe noen kolleger slik at når de får oppringning så ringer de 112, er det slik det fungerer? Tar jeg på meg klokken før jeg får besøk, og er det sjanse for å komme borti knapp slik at det blir falsk alarm? 

Jeg skal forfatte en mail til Prosenteret i kveld, er det noen som har flere gode og saklige argumenter rundt det at vi har rett på veiledning rundt sikkerhet fra politiet? 

 

Lenke til kommentar

Skal litt til å ringe å trykke på sos knappen ved en feil. Siden det er en knapp som det var i gamle dager på digitale klokker. Når du tar på deg klokka er vel helt som du vil. Fungerer som mobil og klokke 

Oppringningen i seg selv er ikke en SOS. Men det blir satt opp en telefon sånn at de kan høre alt.

Lenke til kommentar
  • 3 weeks later...
På 11.2.2017 den 19.09, Gjest skrev:

Jeg skal forfatte en mail til Prosenteret i kveld, er det noen som har flere gode og saklige argumenter rundt det at vi har rett på veiledning rundt sikkerhet fra politiet?

Hei Christa, lurte bare på hvordan det gikk vedr. kontakt med ProSenteret?  Er dette noe som ProSenteret vil gå videre med m.h.t. sikkerhetskurs/seminar/info for sexarbeiderne?

Det er iallfall kjempebra at disse to ranerne er h.h.v. arrestert og identifisert, ref det som du skrev i en annen tråd her inne.

Lenke til kommentar
57 minutter siden, Celeste skrev:

Fikk opp denne linken på fb nå i dag; http://www.mudo.no/selvforsvarskurs/

Gratis selvforsvarskurs for kvinner 18.mars - kanskje det kan være noe for oss :) 

Om du har sjansen til  å slå fra deg så er det ok..Problemet er vel at de som mer kan være bevæpnet, enda mer voldelig og villig til å gå lengre enn deg. Spes hvis jævelen er rusa er det livsfarlig. Da speiderlederen min reiste til sjøs for et par generasjoner siden ble han av (de daværende) gamlekarene på det skarpeste advart mot å yte motstand dersom det ikke dreide seg om å berge livet. Det å være flere sammen eller ferdes på befolkede steder var klart det som mest forebyggende mot vold og ran. For dere som er nødt til å møte fremmede i ensomhet er det verre. Men jeg antar at magefølelsen kan redusere risiko. I tilfelle ran er det nok best å yte minimal motstand og gi fra seg noe penger  i håp om at faenskapet stryker på dør uten at det skjer noe mer. Kan også være en ide å ikke oppbevare større pengebeløp lett tilgjengelig. Noe penger må du ha å gi fra deg.. Er jævelen voldelig  slik at det går på livet løs kan det være lurt å ha en metode for å lage mest mulig bråk for å påkalle oppmerksomhet. Men noe fasitsvar finnes vel kanskje ikke. 

Lenke til kommentar

Absolutt. Jeg har god trening i hvordan man skal oppføre seg i ranssituasjoner, uten å utdype, og det er selvfølgelig ikke slik at jeg ser for meg at jeg skal kung fu-fighte en som evt prøver å ta meg 1 til 1 - men jeg tror det er viktig å lære selvforsvar uansett, for helt vanlige livssituasjoner og for å lære noen triks man kanskje har nytte av. Enten det er mentalt eller fysisk:) 

Det finnes vel ikke fasitsvar nei, sånn ut i fra hver enkelt situasjon, men det er klart at man er bedre rustet hvis man tar de forhåndsreglene du nevner :) 

Lenke til kommentar

Jada, hvis han nøyer seg med noen sedler så er det supert, men situasjonen kan endre seg raskt og da er det greit at vi har forberedt oss på mulige scenarioer (scenarier?). Har sagt dette før - aldri i livet om jeg kommer til å ligge apatisk og la en fremmed drittsekk voldta/banke meg. Her skal du motstand finne og jeg bryr meg ikke om jeg blir mer skadet fysisk. Den psykiske skaden ved å la ham/de få herje uforstyrret er langt høyere - for meg. 

Lenke til kommentar
3 timer siden, Gjest skrev:

Jada, hvis han nøyer seg med noen sedler så er det supert, men situasjonen kan endre seg raskt og da er det greit at vi har forberedt oss på mulige scenarioer (scenarier?). Har sagt dette før - aldri i livet om jeg kommer til å ligge apatisk og la en fremmed drittsekk voldta/banke meg. Her skal du motstand finne og jeg bryr meg ikke om jeg blir mer skadet fysisk. Den psykiske skaden ved å la ham/de få herje uforstyrret er langt høyere - for meg. 

Tøff jente.

Endret av Thor69
Lenke til kommentar
På 3.3.2017 den 18.53, Celeste skrev:

Fikk opp denne linken på fb nå i dag; http://www.mudo.no/selvforsvarskurs/

Gratis selvforsvarskurs for kvinner 18.mars - kanskje det kan være noe for oss :) 

Ja, dette mener jeg helt klart kan være noe for dere!  Vil vel også tro at et slikt kurs for kvinner nettopp tar hensyn til at det er en fysisk svak part som skal forsvare seg mot en agressiv angriper, som er mye større og sterkere.

Men litt tilbake til dette med kurs/seminar om sikkerhet for sexarbeidere, som vi har diskutert her tidligere. Forestiller meg da gjerne en deltakergruppe på i størrelsesorden mellom 10 og 20 jenter pluss representant for politi, sikkerhetsselskap, evt selvforsvarskursholdere i tillegg til Pro-Senteret. Politiet vil da kunne gjennomgå lovverket og hva som er lov å bruke av tilgjengelige virkemidler. Sikkerhetsselskapet vil kunne vise ulike hjelpemidler, slik som alarmer, sprayer, etc og, sammen med politiet, gi råd om hvordan disse brukes og hvordan man opptrer overfor en agressiv kunde/raner/voldsmann/voldtektsmann, hvordan man eksempelvis kan låse seg inn på bad/soverom og utløse alarmer/ringe nødtelefoner derfra (alltid nøkkel i soveromsdøra/baderomsdøra!), hvor og hvordan man bør oppbevare penger og verdisaker (mobil, PC. etc). For å eksemplifisere ser også for meg at deltakerne får anledning til å fortelle om egne opplevelser, samtidig som de andre tilstedeværende kan komme med kommentarer.

Det er ikke meningen å gå altfor detaljert til verks her, men dette var bare noen tanker fra min side om hva et slikt kurs/seminar kan inneholde. Kanskje det er andre her inne også som har gjort seg opp noen meninger om dette?

 

Lenke til kommentar

Den beste form for selvforsvar er eskortens tale-evne og magefølelse. Vi snakker om de Norske og ikke utenlandske som jeg forstår har vært offere. Erfaringsutveksling mellom jentene i "jenteforummet" har langt mer for seg. Vi snakker om forebygging.

Lenke til kommentar
1 time siden, Gjest skrev:

Den beste form for selvforsvar er eskortens tale-evne og magefølelse.

 

Og "fremtoning" ... språk-bruk ...
Måten gjeste snakker med deg på telefon....
Ikke love mere enn det du kan igjennomfører ....9_9...

Dette er den første og mest viktig skritt synes jeg...

Lenke til kommentar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...