Gå til innhold

Filosofi

Blyanten

Anbefalte innlegg

Hvis man kjøper massasje til en oppgitt fast pris og ikke betaler noe mer, og dersom massasjen likevel avslutter med en seksuell handling - har man da kjøpt sex?

Eller er den seksuelle handlingen gitt etter at tjenesten man har betalt for er avsluttet?

• Like 4
Lenke til kommentar

Man kan snu problemstillingen.

Hvis man bestiller en massasjetime på en klinikk med alminnelig nettside, med åpent telefonnummer, som er registrert i Brønnøysund, som ligger i en trafikkert sentrumsgate, der innehaveren utfører massasjen som er reell og kompetent, og der man betaler timeprisen som er publisert på den åpne nettsiden - hva er da galt?

• Like 2
Lenke til kommentar

Du har fortsatt kjøpt sex, for du ville ikke mottatt disse seksuelle tjenestene om du ikke betalte for de første ikke-seksuelle tjenestene. 

Å kalle dette filosofi er virkelig ikke riktig.

• Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
12 minutter siden, Otono skrev:

Du har fortsatt kjøpt sex, for du ville ikke mottatt disse seksuelle tjenestene om du ikke betalte for de første ikke-seksuelle tjenestene.

Så hvis du kjøper ett par sokker i en klesbutikk, hvorpå dama som tok betalt for sokkene gir deg en bj på prøverommet, så har du betalt for sex?

For all del, jeg regner det som høyst usannsynlig at noen helt uventet mottar seksuelle tjenester hos en massør, men prinsipielt er det ingenting som gjør det til en umulighet. -Og da er det ikke kjøpt sex i min bok.

• Like 2
Lenke til kommentar
34 minutter siden, Idioten skrev:

Så hvis du kjøper ett par sokker i en klesbutikk, hvorpå dama som tok betalt for sokkene gir deg en bj på prøverommet, så har du betalt for sex?

For all del, jeg regner det som høyst usannsynlig at noen helt uventet mottar seksuelle tjenester hos en massør, men prinsipielt er det ingenting som gjør det til en umulighet. -Og da er det ikke kjøpt sex i min bok.

To vidt forskjellige scenarioer. Jeg tenker... om du tar trådstarters eksempel og blir truet på livet om du ikke svarer ærlig, ville du fortsatt påstått at man da ikke har kjøpt sex? 

• Like 1
Lenke til kommentar

Vi befinner oss nå i grenselandet filosofi og juss. Jeg støtter nok @Otono sine vurderinger her, tror jeg. Spennende debatt!

Endret av Langbein
  • Like 3
Lenke til kommentar

Min vurdering er at det da ikke blir å kjøpe sex. Basert på en timepris som ligger på vanlig massasje timepris, og det er ikke avtalt noe annet på forhånd.

• Like 2
Lenke til kommentar
46 minutter siden, jegern skrev:

Min vurdering er at det da ikke blir å kjøpe sex. Basert på en timepris som ligger på vanlig massasje timepris, og det er ikke avtalt noe annet på forhånd.

Hva om du kommer tilbake en 2. gang og det samme skjer igjen, har du fortsatt ikke kjøpt sex? 

Og fra hennes perspektiv, hvor sannsynlig er det at hun utførte en seksuell tjeneste for noen annen grunn enn å beholde deg som massasjekunde?

• Like 3
Lenke til kommentar

Hva hvis annonsert timepris ligger langt over normalt prisnivå, dvs alt er "legit", men timesprisen for massasje er kr 3000. De som vet, de vet hva de kan få. Men utad er det bare overpriset tjeneste. 

Har du da betalt for sex, gitt at du betalte for annonsert pris for massasje? Jeg vil tro at det blir vanskelig å argumentere at du ikke har kjøpt sex.

• Like 3
Lenke til kommentar
2 timer siden, Otono skrev:

To vidt forskjellige scenarioer. Jeg tenker... om du tar trådstarters eksempel og blir truet på livet om du ikke svarer ærlig, ville du fortsatt påstått at man da ikke har kjøpt sex? 

Har full forståelse om jeg blir oppfattet som en kverulant, men forutsatt at de kriteriene jeg tidligere la til grunn er tilstede, ville jeg påstått at jeg ikke hadde kjøpt sex. Problemet er at det er et urealistisk scenario. Vi vet alle, især på dette stedet, at massasjesteder er kjent for å tilby seksuelle tjenester. Du må kunne anta at det ikke er tilfelle når du går inn i situasjonen skal du kunne påstå at du ble gitt ubetalt sex.

Du skrev at det var betalt sex fordi du først betalte for en ikke-seksuell tjeneste. I mitt eksempel betaler du også først for en ikke-seksuell tjeneste, som viser at det er ikke derfor det er betalt sex. Du kan betale for en ikke-seksuell tjeneste uten at sex i etterkant av den grunn er betalt. Det som evt. er grunnen her til at det er betalt sex, er at kunden regnet det som sannsynlig at han kunne bli tilbudt seksuelle tjenester ifm massasje på stedet han besøkte.

Hvis jeg kjente til at dama på Dressmann var kjent for å gi bj's i prøverommet som takk for handelen ville det også vært betalt sex ;-)

1 time siden, Otono skrev:

Og fra hennes perspektiv, hvor sannsynlig er det at hun utførte en seksuell tjeneste for noen annen grunn enn å beholde deg som massasjekunde?

Sannsynligheten for at hun gjorde det for å beholde meg som kunde er stor. Kjempestor. Nesten like stor som pikken min 🤣

De andre eksemplene til Otono og Chen om å komme tilbake flere ganger og betale overpris for tjenesten er åpenbart betalt sex.

• Like 4
Lenke til kommentar
2 timer siden, Idioten skrev:

Hvis jeg kjente til at dama på Dressmann var kjent for å gi bj's i prøverommet som takk for handelen ville det også vært betalt sex ;-)

Må være Dressmann på Gol dette her? :)

4 timer siden, Otono skrev:

Hva om du kommer tilbake en 2. gang og det samme skjer igjen, har du fortsatt ikke kjøpt sex? 

Det er helt klart en utnyttelse av en desperat thaikvinnes situasjon når jeg samtykker til "gratis" seksuell tjeneste. Så om dette klassifiserer som kjøp av sex så er det vel det.

Kjøper jeg massasje der gang nr 2 så er det åpenbar kjøp av sex.

• Like 4
Lenke til kommentar
1 time siden, jegern skrev:

Må være Dressmann på Gol dette her? :)

Jeg må klart ta meg en tur til Gol, først til Dressmann, og så Burger King! Noen som har lyst til å bli med? 😁

• Like 1
  • Haha 6
Lenke til kommentar
4 minutter siden, JoeRoganJosh skrev:

Visa politiet spør så betalte jeg ikke for sex, men felles nytelse.
Det er ikke ulovlig.

Da må DU bevise at hun nøt det like mye som du gjorde 🤣

• Haha 7
Lenke til kommentar
50 minutter siden, JoeRoganJosh skrev:

De nyter det som regel mer en meg, er flere ganger de gir meg alle pengene tilbake.

Din luring.

• Haha 5
Lenke til kommentar
14 timer siden, Blyanten skrev:

Eller er den seksuelle handlingen gitt etter at tjenesten man har betalt for er avsluttet?

I henhold til loven vil dette være en oppkonstruert problemstilling og handlingen vil være ulovlig.

I samme gate ville damene kunne lage en krussedull på et A4-ark og selge "kunstverket" for 1500-2500 til deg. I samme sekund som du har blitt så betatt av kunstverket hennes og kjøpt det faller hun for deg som person. Det ender med vill sex før du en time seinere må rekke bussen hjem.

Dette kalles å omgå loven og gir deg ikke straffefritak.

Hadde det bare vært så lett...

Ser det for meg;

du kommer inn og på bordet ligger krussedullkunstverkene med forskjellig prising. Det er bare å velge hvilket du vil ha...

• Like 5
Lenke til kommentar
10 timer siden, Idioten skrev:

Og da er det ikke kjøpt sex i min bok.

Nå er det vel heldigvis ikke din bok som styrer norges lover :-) 

Sånn generelt mener jeg :-) 

Endret av SolanGundersen
  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
6 minutter siden, SolanGundersen skrev:

Nå er det vel heldig vis ikke din bok som styrer norges lover :-) 

Nå har jeg heller ikke utgitt meg for å være noen ekspert på juss ;-) Jeg tok Blyantens overskrift på ordet og bidro med mine filosofiske refleksjoner rundt emnet.

Ikke fortell han luringen med tannlegestolen om Dressmann er dere snill gutter. Da får vi aldri fred her.

• Haha 8
Lenke til kommentar
1 time siden, JoeRoganJosh skrev:

Vis den prostituerte gir meg tilbake pengene, fordi jeg ga henne mange heftige orgasmer.
Har jeg da gjort noe ulovlig?

Ja, du har gjort noe ulovlig.

Det er forbudt å forsøke å kjøpe sex. Dette kom i oppdateringen av loven i 2020. Det var derfor det var viktig å øke strafferammen til inntil 1 års fengsel. Da kan også forsøk straffes. Intensjonen med å øke strafferammen til inntil 1 års fengsel er ikke å bure folk inne, men å kunne straffeforfølge forsøk på. Diskusjonen rundt dette ligger i lovforarbeidene (link ligger under)

Hva som blir gjort i praksis er jo noe helt annet :-) 

Link til lovforarbeidene

• Like 2
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
12 timer siden, SolanGundersen skrev:

Ja, du har gjort noe ulovlig.

Det er forbudt å forsøke å kjøpe sex.

Da jeg besøkte ei venninne av meg spurte hun om jeg hadde hatt en strevsom tur, kanskje jeg ville ta en dusj? Det takket jeg ja til, hun kledde også av seg og kom inn i dusjen. Vi endte i senga, og etter en god stund skulle jeg dra igjen. Da jeg kledde på meg falt tilfeldigvis noen sedler ut av jakkelommen min. Da jeg bruker kort til å betale med lot jeg dem bare ligge.

• Like 3
Lenke til kommentar
17 minutter siden, Minuss skrev:

Da jeg besøkte ei venninne av meg spurte hun om jeg hadde hatt en strevsom tur, kanskje jeg ville ta en dusj? Det takket jeg ja til, hun kledde også av seg og kom inn i dusjen. Vi endte i senga, og etter en god stund skulle jeg dra igjen. Da jeg kledde på meg falt tilfeldigvis noen sedler ut av jakkelommen min. Da jeg bruker kort til å betale med lot jeg dem bare ligge.

Så sant det var AKKURAT sånn du beskriver så er det greit, men du ligger dårlig an hvis «venninna» de selger sex. 

Da hjelper det ikke om du har de beste intensjoner. Da har du et forklaringsproblem. 

Alle mer eller mindre kreative løsninger på alternativ betaling vil være å omgå loven, og dermed like straffbart.

Men anbefaler å lese lovforarbeidene og de innspill som kom om krenkelse av menneskerettighetene til de som selger og at gjør det vanskelig for politiet å ta noen på fersken. Det er ikke bare bare for politiet å storme inn på soverommet til noen som faktisk ikke gjør noe ulovlig. 

I praksis følger ikke politiet opp slike saker med mindre du tilstår der og da og godtar forelegg. 

Endret av SolanGundersen
  • Like 1
Lenke til kommentar