Gå til innhold

HfH: Utleie og hallikvirksomhet - PÅ KANT MED LOVEN - del05/ep03 i Håndbok for horekunder


Tototre

Drømmer, fantasi og virkelighet  

17 stemmer

  1. 1. Kunne du tenkt deg å leie ut lokaler/bolig til sexarbeidere hvor de kan jobbe?

    • nei
      6
    • ja, om det hadde vært helt lovlig og jeg ikke hatt fått klager fra noen naboer
      6
    • ja, det er jo spennende og kan gi meg fordeler
      5
  2. 2. Hvordan vil du tatt betalt, uansett hva du svarte på spørsmålet over?

    • kun kontant hver uke
      5
    • kun kontant hver mnd
      0
    • blanding av kontant og sex
      5
    • kun på konto
      0
    • blanding av kontobetaling og sex
      3
    • kun seksuelle tjenester
      4
  3. 3. Hva gjør, eller har du gjort? (du kan velge alle svar)

    • Jeg leier ut til sexarbeidere i dag
      0
    • Jeg har drevet med utleie til sexarbeidere tidligere
      0
    • Jeg har hatt problemer med utleie til sexarbeidere
      1
    • Jeg har aldri drevet med utleie til sexarbeidere
      13
    • Jeg har betalt hotellrom, eller Airbnb for 1-3 netter for sexarbeidere
      4


Anbefalte innlegg

Håndbok for horekunder

Del 5

På kant med loven

Episode 3

Utleie og hallikvirksomhet

del05/ep03

bartolome-esteban-murillo-two-women-at-a-window-c1655-1660-national-gallery-of-art-washington-dc-bartolome-esteban-murillo.jpg.f63251fd49428797f2ac1486f834bab2.jpg

Two Women at a Window, Bartolome Esteban Murillo c.1655/1660

De fleste horekunder kommer sjelden, eller aldri borti problemstillingene som tas opp i denne episoden. Men det er greit å kunne vite litt om hva som foregår i apparatet rundt de som arbeider med å selge seksuelle tjenester. Vanligvis er det slik at jo mer organisert og jo større virksomheten her, jo større interesse og oppmerksomhet får aktivitetene fra politiet. Dermed øker sjansene for å bli tatt og bøtelagt, eventuelt dømt.

Men så er det et antall horekunder som kjenner svært godt til en, eller flere av detaljene som blir beskrevet i denne episoden. Noe kan en bli dømt for etter hallikparagrafen, mens andre ting er i grenseland og må prøves for retten.

Dette er det som blir kalt for hallikparagrafen:

§ 315.Hallikvirksomhet og formidling av prostitusjon

Med bot eller fengsel inntil 6 år straffes den som

a.

fremmer andres prostitusjon, eller

b.

leier ut lokaler og forstår at lokalene skal brukes til prostitusjon eller utviser grov uaktsomhet i så måte.

Den som i offentlig kunngjøring utvetydig tilbyr, formidler eller etterspør prostitusjon straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder.

Med prostitusjon menes i denne paragraf at en person mottar vederlag for å ha seksuell omgang eller foreta seksuell handling med en annen eller for å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

0

Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

 

Å fremme andres prostitusjon
Det er forbudt å tjene penger på, eller fremme, andres prostitusjon. Straffen vil variere fra bøter til opptil 6 år i fengsel. Straffelengden er opptil, fordi det er så mange forskjellige måter å fremme sexsalg. Noe er langt grovere enn andre ting. Her er et forsøk på en gradering fra alvorlig til mindre alvorlig:

  1. Rekrutterer og/eller kjøper sexarbeidere fra andre, og lar jentene jobbe etter ordre. Ren trafficking, altså menneskehandel (grenser mot Straffelovens § 257 Menneskehandel).
  2. Annonserer etter sexarbeidere og legger til rette for at de skal kunne jobbe fra forskjellige steder med alt de trenger av utstyr, mat, transport og sikkerhet.
  3. Utleie av bolig.
  4. Pengeveksling, hvitvasking og smugling av valuta.
  5. Transport ved outcall, eller mellom steder for incall.

Dette er fem vanlige punkter som de fleste vil kjenne igjen. Dette skjer i større eller mindre grad. Felles for dem alle er at det ofte er noen andre enn sexarbeideren som også tjener penger på sexsalget. Punkt 1 og 2 er de rene hallikene, hvor det er vanlig at inntil 50% av det sexarbeideren omsetter går til betaling for reiser, annonsering, telefonoperatører, mat, rusmidler, sikkerhet og bolig. Noen ganger trekkes hun for gjeld i tillegg.

Punktet om utleie av bolig blir omtalt i neste hovedavsnitt. Først skal jeg si litt generelt om det å få betalt for hjelp med penger:

  • Veksling til en annen valuta i kontanter, eller overført til konto, er det vanlig at den som gjør det får fra 5-15% av totalbeløpet. Dette kan ofte bli betalt in natura.
  • Fast hvitvasking over lengre tid koster 25-30% av beløpet.
  • Smugling av penger inn, eller ut av landet, er det normalt med en cut på 10-20%, pluss dekning av utgifter.

 

Femte punktet om transport er egentlig todelt: det er de som kjører en eskorte når hun gjør outcall og som venter til hun er ferdig. Kjører henne hjem. Han virker da gjerne som «livvakt» og sikkerhet i tillegg. Og får betalt deretter. Han som transporter henne fra A til B får gjerne pirattaxitakster. Minstebeløpet er alltid 500 kroner uansett hvor kort det er. Vanlig at betalingen skjer in natura om dette ikke er hennes faste hallik, eller om hun er selvstendig.

 

Utleie av bolig

I paragrafen står det «lokaler». Så en massasjesalong blir rammet av paragrafen om utleier vet at det selges sex der. For halliker som leier steder som skal fungere som bordeller er ikke dette noe spørsmål. De må ha steder for incall siden outcall ikke er like populært. De vet hvilken straff de kan komme til å få om de blir tatt.

Det er hakket verre for hoteller, moteller og andre offentlige tilgjengelige overnattingssteder. De fleste slike steder ønsker ikke å blir forbundet med sexsalg. På grunn av mulig negativ medieoppmerksomhet forsøker mange steder å la være å leie ut til sexarbeidere om de har mistanke om slik aktivitet. Men det fins også steder som gjør dette med fullt overlegg. Noen av disse tjener godt på å det. Kjenner til et sted i Tønsberg og et i Sarpsborg. Det gjør politiet også, dessverre.

 

Airbnb og privat

Løsningen for mange reisende eskorter blir airbnb for kortere perioder om gangen. Det fins slike leiligheter som er kjente blant eskortene og blir brukt gjennom hele året kun av sexarbeidere. Det kan nemlig være vanskelig for påtalemyndigheten å bevise at utleier visste om aktiviteten. Unntatt når det er montert kameraovervåkning i/eller ved boligen. Her må utleier selvsagt utvise den største varsomhet i kontakten med de som leier, og ikke finne på å ta betalt in natura i egen bolig.

Å leie ut egen bolig, eller deler av bolig, til en eller flere sexarbeidere og bo der på samme tid kan være svært risikabelt. Selv om du ikke er hjemme når du leier ut, så vil du måtte handle om naboer tar kontakt om uvanlig stor trafikk av menn. Så dette kommer mye an på hvor og hvordan utleier bor.

Leiepriser som eskorter betaler for å jobbe fra private leiligheter starter på så lite som 500 kr/døgnet og oppover til flere tusen. Alt etter kvalitet og beliggenhet.

 

«Operasjon husløs»

Uttrykket var betegnelsen på én av strategiene politiet i Oslo brukte fra 2007-11/12/13 for å bekjempe menneskehandel og hallikvirksomhet. Politiet ønsket å gjøre innendørsmarkedet i Oslo mindre tilgjengelig og attraktivt for bakmenn som utnyttet utenlandske kvinner til prostitusjonsvirksomhet i byen. Onkel har gått etter utleiere som har visst, eller burde vite om aktiviteten. Det er en tidligere tråd på forumet om dette med mange gode innlegg, f.eks dette: https://www.noresk.com/forum/emne/64-artiklervideoklipp-om-prostitusjonsexkjøp/?do=findComment&comment=12491

 

Hallikvirksomhet 
Om du omfattes av hallikparagrafen har ikke sammenheng med intensjonen til den som tilrettelegger for andres sexsalg. Vedkommende kan ha gode hensikter og det kan være en avtale ønsket av den som selger sex. Det kan også være snakk om dobbeltroller hvor man både selv selger sex og tilrettelegger for andres sexsalg.  Uavhengig om det oppleves som utnyttelse eller hjelp er det ofte ulovlig. Noen ganger fungerer kjæreste og andre familiemedlemmer som halliker etter lovens forståelse.


Annonsering 
Det er forbudt gjennom offentlig kunngjøring å tilby, formidle eller etterspørre prostitusjon.  Dette straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Offentlig kunngjøring betyr alle former for annonsering på internett, i aviser og blader, plakater og lignende. Dette gjelder kun hjemmesider og nettsted på servere i Norge. Det vil si med en .no-adresse.  


"Å fremme andres prostitusjon" Bok om hallikparagrafen:
Siden lovgiver, jurister og påtalemyndighet også er noe usikre på hvor grensene går mellom hva som er lovbrudd eller ei, så har likegodt Vilde Hallgren Bodal skrevet ei bok på 160 sider, utgitt på Fagbokforlaget, om temaet. For de av dere som vil vite mer.  
Bokens formål er å analysere og stille spørsmål rundt hallikparagrafen og dens rekkevidde. Den overordnede problemstillingen er hvilke handlinger som rammes av hallikparagrafen. I tillegg til å klargjøre hvilke handlinger som typisk sett rammes av straffebestemmelsen, reiser boken særlig to sentrale spørsmål:

  1. Hvor går den nedre grensen for hallikvirksomhet?
  2. Hvor går hallikparagrafens øvre grense, mer nøyaktig om forholdet til bestemmelsen om menneskehandel?

 

- - - 0 0 0 - - -

Neste episode:

Del 5: På kant med loven – Episode 4: Onkel stiller spørsmål

NB

Til spørsmål 3 over, om du har hatt problemer med utleie til sexarbeidere.  Det vil være fint om du skriver en kommentar på hva slags problemer det var.  Og hvordan det endte.

 

En eskortes første møte med Norge

Denne historien er tidligere publisert på forumet av @Gjest 28.10.2013: https://www.noresk.com/forum/emne/64-artiklervideoklipp-om-prostitusjonsexkjøp/?do=findComment&comment=2238

 

sitat fra forumbruker @Almaz:

Jeg har forresten et par tips til dere ang. jenter som kanskje ikke gjør dette helt frivillig. Hvis dama virker uvillig, lite imøtekommende eller sur, så er det en mulighet for at hun egentlig ikke har lyst. Hvis hun maser om at du skal bli fort ferdig, så er det en mulighet for at hun egentlig ikke har lyst. Så blir det jo opp til enhver å ev. tenke over hvorfor.

Sitat fra en tredje forumbruker:

Ja Almaz så enkelt kan det sies.
Den første telefonkontakt og det første møtet i døra sier nesten alltid sitt. Er magefølelsen ikke helt i orden så nu og gå. ....
Innlegget til @Gjest:
Dersom man har mistanke om at noe virkelig er galt så er jeg ikke uten videre enig i at man bare skal snu å late som man ikke har sett det. Husk at når du kommer opp i en slik situasjon så er du der ikke bare som klient, men som medmenneske. Du er i en unik posisjon både i forhold til å avsløre noe som er svært alvorlig og til å hjelpe. Det er være mange grunner til å ha "en dårlig dag på jobben".
For ganske kort tid siden hadde jeg et møte hvor jenten, "Jasmin", allerede på tlf. virket spak. Når jeg kom til henne ble jeg først sendt til et sted på gaten hvor hun kunne se meg fra viduet, før jeg ble guidet videre mot riktig oppgang. Jenta som åpnet døren var i begynnelsen av 20-årene, for så vidt hyggelig og smilte. Men hun virket usikker. Noe var galt. Jasmin hadde kommet til Norge 2 uker tidligere sammen med en venninne. Leiligheten som var privat-utleid hadde de funnet og booket på internett. Etter litt mer small-talk på sofaen kom det frem. Jasmin lurte på om dette var et spesielt farlig område i byen? Nei, dette er faktisk et av de bedre, hvorfor det? Hun hadde hatt en opplevelse for noen dager tilbake som hadde skremt henne ordentlig. Dette var første jobbdag etter opplevelsen.
Jasmin var alene i leiligheten når hun åpnet for kunden. Fyren hadde gått løs på henne når hun åpnet døren og "forsøkt å drepe henne" som hun kalte det. En dame som bor i samme trappeoppgang hadde hørt skrikene og kommet løpende med det samme. Damen ringte politiet straks hun så hva som pågikk. Fyren som angrep henne var en representant for "våre nye landsmenn". Han gav opp og stakk fra stedet. For å "toppe" opplevelsen var politiet mest opptatt av å trakassere Jasmin og lurte på om hun drev med sex-salg fra leiligheten. Mens hun fortalte dette kom tårene. Jasmin hadde lyktes med å overbevise politiet om at hun ikke gjorde det. Politiet forsvant, hun hørte ikke mer fra dem.
Hun og venninnen jobber fortsatt som eskorter. Men de har blitt veldig forsiktige, og er nøye på å bare ta imot skandinavisk utseende klienter. Jeg har hatt kontakt med Jasmin i ettertid og hun har det "bra", men er preget av opplevelsen.
P.S. Jeg har ikke skrevet noe om henne andre steder.

 

Håndbok for horekunder (HfH)

Det kommer flere deler og episoder utover året.  Du har noe å se fram til! Allerede publisert:

  1. Det første møtet

 

3. Tilbudene

 

4. Red Flags

 

5. På kant med loven

Med ujevne mellomrom vil det bli lagt ut nye episoder i hver av de nå 8 delene.

Opprinnelig var det flg. 7:

  1. Det første møtet

  2. Planlegge flere møter

  3. Tilbudene

  4. Red Flags

  5. På kant med loven

  6. Kjærlighetsforhold

  7. Populærkultur

Så ble det plutselig en del 8, og der har vi allerede en episode skrevet av @Blyanten.  Det er https://www.noresk.com/forum/emne/9954-hfh-erotisk-massasje-og-tantra-del08ep01-i-håndbok-for-horekunder/

Endret av Tototre
staveleif + NB om utleieproblemer
  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar

Har fått problemer en gang jeg betale husleie for ei polsk og ei ukrainsk som skulle være noen dager i en leilighet.  Var med dem og sjekket inn, og betalte.  Jentene betalte meg, minus det jeg etter hvert skyldte dem for sexen vi hadde.  Etter et par netter så ringte huseieren til meg og sa at det var mistanke om sexsalg fra utleiestedet.  Dagen etter måtte de ut (jeg bodde ikke sammen med dem, men møtte daglig) og de fikk ikke tilbake pengene de hadde betalt i forskudd for resten av uka.  Da tok de inn på et billig hotell på hvert sitt rom.  Hørte ikke noe mer fra huseieren, men gjør aldri noe sånt igjen.

Ah, likevel gode minner.  Hun polske kjørte bilen min mens jeg hadde sex med hun andre i baksetet :-) 

  • Haha 4
Lenke til kommentar

Litt overrasket over at det så langt ikke er andre som har hatt problemer med utleie/leie til eskorter.  Vel, jeg visste ikke at det var ulovlig den gangen.  Og utleieren var utlending.  Østeuropeer.  Hun så vel sitt snitt til å tjene litt extra penger ved å utnytte noen sårbare sexarbeidere. 

Vel, den minneverdige bilturen: Burgundrød BMW-stasjonsvogn.  Ute av hovedstaden byttet vi til polsk sjåfør med faste b-skåls pupper.  Jeg skled inn i baksetet ved siden av ukraineren som ble tolket av polakken til engelsk, så jeg kunne forstå.  Hun var høyere og slankere enn polakken.  Nesten ikke brystparti.  Kun speilegg, str. A.  God varme i bilen denne høstdagen.  Fikk av henne genser, bluse og bh.  Kysset.  Hun gav en god BJ.  Så stopper bilen nesten.  "Hva skjer?" spør jeg polakken.  "Jeg kan ikke se inni tunneler" svarer hun.  Det blir kø bak oss.  Jeg får henne til å kjøre sakte, sånn i 20km/t så vi komme gjennom.  Heldigvis var det to felt, så biler kunne kjøre forbi.  Utenfor stoppet vi på første holdeplass.  Der stod vi parkert til hyrdestunden i baksetet var fullført.

Etter at vi hadde sjekket inn i leiligheten var det tid for polakken til å jobbe.  Under treningsjakka hennes var det ikkeno.  Verken t-skjorte eller bh.  Kun et par struttende, solbrune ungpikepupper (hun var rundt 30 år).  Hun inviterte meg inn i sin varme.  Ukraineren, som jeg hadde hatt sex med i bilen, satt i den andre delen av vinkelsofaen og chattet med venner og familie....

Endret av Tototre
staveleif
  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...