Gå til innhold

HfH: Risikovurdering - PÅ KANT MED LOVEN - del05/ep01 i Håndbok for horekunder

Gjest

Mulige lovbrudd  

22 stemmer

1. 1. Hvor mange ganger har du brutt sexkjøpsloven siden 2009?

• aldri
      1
    • har brutt den 1x i Norge
      2
    • har brutt den 1x i utlandet
      1
    • fra 2-99x i inn-og utland
      9
    • fra 100-1000x i inn- og utland
      8
    • mer enn 1001x i inn- og utland
      1
  2. 2. Kan du ha brutt hallikparagrafen?

• nei, ikke det jeg vet
      18
    • ja, kan ha skjedd noen få ganger uten at jeg visste at det var ulovlig
      0
    • ja, noen ganger, og jeg vet hva jeg har gjort
      3
    • ja, jeg hjelper ofte sexarbeidere og får betalt/cut når jeg gjør det
      0
    • ja, jeg er hallik (får fast cut av all hjelp jeg gir)
      1

Anbefalte innlegg

Håndbok for horekunder

Del 5:

På kant med loven

Episode 1:

Risikovurdering

del05/ep01

IMG_0974.thumb.jpeg.7a709e136f32fd174d7149adbf9e0186.jpeg

Albertine, Christian Krohg, 1884 . Bidrag fra @Revenger

Å kjøpe sex er ikke tillatt i Norge, eller i utlandet, for norske statsborgere. Uansett om du er kvinne eller mann, eller om du er i et land hvor kjøp og salg er tillatt.

Sexkjøpsloven ble innført i 2008 under Jens Stoltenbergs regjering. Lovforslaget var omstridt, også i de daværende regjeringspartiene. Både Arbeiderpartiets og SVs ledelse var mot lovforslaget. Arbeiderpartiets landsmøte gikk inn for lovforslaget med 184 av 300 stemmer, mot partiledelsens vilje. I SV gikk landsmøtet i 2005 mot forslaget, men to år senere ble forslaget vedtatt mot partileder Kristin Halvorsens ønske.

Daværende justisminister Knut Storberget var selv mot loven, og har senere uttalt seg kritisk om den. Kritikken har særlig handlet om at loven gjør livene vanskeligere og farligere for de prostituerte, og ikke har den ønskede virkningen i å hjelpe dem ut av prostitusjon og bekjempe trafficking.

Loven trådte i kraft 1. januar 2009. Hvert år siden loven ble innført er det mellom 100 og 200 personer som blir anmeldt for brudd på loven. Det er vanskelig å finne opplysninger om hvor mange som vedtar boten, som vanligvis er på opptil 25.000 kroner, hvor mange som blir henlagt, og hvor mange som har gått videre til rettssak.

Straffeloven § 316 (Sexkjøpsloven)

Kjøp av seksuelle tjenester fra voksne

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som

a.

skaffer seg eller en annen seksuell omgang eller handling ved å yte eller avtale vederlag,

b.

oppnår seksuell omgang eller handling ved at slikt vederlag er avtalt eller ytet av en annen, eller

c.

på den måten som beskrevet i bokstav a eller b får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

Legg merke til at loven presiserer kjøp av sex fra voksne. De som kjøper sex fra mindreårige (fra 16-18 år) kan få inntil 2 års straff og høyere bøter. Kjøp av sex fra ungdom under 16 år straffes strengere, og omfattes av reglene som gjelder om seksuelle overgrep mot barn.

Årsaken til at loven også gjelder i utlandet:

Lovgiver har skrevet at årsaken til at straffebestemmelsene om sexkjøp også gjelder i utlandet, er at seksuell utnyttelse og menneskehandel i høy grad er et internasjonalt problem. I tillegg mente lovgiver at en bestemmelse som gjør sexkjøp ulovlig også i utlandet kunne bidra til å skape en holdningsendring fordi det er grunn til å tro at mange norske menn kjøper sex for første gang i utlandet.

Straffeloven § 315 (Hallikparagrafen)

Hallikvirksomhet og formidling av prostitusjon

Med bot eller fengsel inntil 6 år straffes den som

a.

fremmer andres prostitusjon, eller

b.

leier ut lokaler og forstår at lokalene skal brukes til prostitusjon eller utviser grov uaktsomhet i så måte.

Den som i offentlig kunngjøring utvetydig tilbyr, formidler eller etterspør prostitusjon straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder.

Med prostitusjon menes i denne paragraf at en person mottar vederlag for å ha seksuell omgang eller foreta seksuell handling med en annen eller for å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

Risikovurdering ved brudd på sexkjøpsloven

Hver eneste dag gjøres det flere tusen transaksjoner innen kjøp og salg av sex i Norge. Svært lite av dette foregår åpent i det offentlige rom. Gateprostitusjonen er nærmest utryddet. Avtalene blir gjort digitalt og i stor hemmelighet. Kontakten mellom tilbyder og kjøper skjer gjennom nettsteder og sosiale medier (SoMe).

• Myndighetene har gjort forsøk på å begrense noen nettsteders virksomhet, men de driftes videre fra utlandet.
  • Politiet har vanligvis ikke prioritert å ta enkeltkunder i Norge, slik som de i perioder har holdt på i Sverige, for å tilfredsstille enkelte feministgrupperinger.

Mange horekunder tror kanskje at politiet bruker lister/smser/meldinger og annen digital kontakt mellom sexarbeider og kunde for å rulle opp alle kundene hennes og gi dem bøter. Media skriver noen ganger at politiet har kommet over slike lister. Men dette skjer ikke. Selv om det har vært kontakt, og en pris er avtalt (som i prinsippet er nok, iflg. noen politijurister), vil det ved et forsøk på en slik storopprulling av kunder gjennom digitale bevis komme til å oppstå knirk og motstand som politiet ikke liker:

• Mange kunder vil hevde at de lever ut en fantasi og ikke hadde reelle planer
  • Noen vil si at mobilen ble lånt av andre
  • Noen skaffer alibi for tiden de skulle ha holdt på med ulovlig aktivitet
  • Mange hyrer advokat og får god hjelp, slik at saken blir henlagt

Om politiet har en liste med over 175 horekunder, som i Kristiansand i 2023, vil det bli altfor mye av dette som er beskrevet over. De vil bli nedsyltet i saker som tar lang tid, som må etterforskes grundig, og noen vil havne i retten. Å gå glipp av 25.000 kr til statskassen for hver av disse blir raskt spist opp av alle de ressursene politiet må bruke på å kjempe mot horekunder som knirker og krangler. I stedet velger de å gå etter hallikene og bakmennene. De er færre og får strengere straffer. Det kan forsvare en større ressursbruk. Jeg er nok på flere av listene som politiet har fått tak i gjennom flere aksjoner gjennom flere år, i flere byer, men har jeg hørt noe fra onkel? Nei.

I neste episode skal det handle om anonymitet og datasikkerhet. Der blir det mer om hvordan du kan sikre deg bedre.

Risikovurdering ved brudd på hallikparagrafen

Strafferammen er inntil 6 års fengsel. Langt mer alvorlig. Og mange horekunder som ikke bare kjøper sex, men som kan hjelpe sexarbeideren på forskjellige måter, vil faktisk kunne omfattes og straffes etter denne paragrafen. Derfor er det nyttig å vite hva loven sier.

Uttrykket «fremmer andres prostitusjon» er svært problematisk. Dette gjør bestemmelsen svært vidtrekkende.

• Sexarbeidere som jobber sammen i arbeidsfellesskap eller på andre måter bistår hverandre for å skape tryggere arbeidsforhold, risikerer å bli anmeldt for hallikvirksomhet.
  • For sexarbeidere som tar outcall – altså besøker kunden hjemme – vil det å ha en sjåfør som kjenner til adressen være en sikkerhetsstrategi. Med dagens håndhevelse av straffelovens paragraf 315 risikerer sjåføren straff.
  • Håndhevelsen av §315 har også ført til at kvinner fra land i Afrika, Sørøst-Asia og Øst-Europa har opplevd å bli utestengt fra leie og hotellmarkedet.
  • Det skjer både som en følge av stereotypier i den offentlige debatten, og at det i politiets samarbeid med privat næringsvirksomhet inngår profilering relatert til etnisk og nasjonal tilhørighet.
  • Bestemmelsen skaper usikkerhet hos helse- og sosialfaglig ansatte i tiltak for sexselgere. Vi kjenner til ansatte som er i tvil om hvorvidt informasjon ment for å trygge sexselgere kan rammes av hallikparagrafen.

I en senere episode kommer det om utleie til sexarbeidere.

- - - 0 0 0 - - -

Neste episode:

Del 5: På kant med loven – Episode 2: Anonymitet og datasikkerhet

Håndbok for horekunder (HfH)

Det kommer flere deler og episoder utover året.  Du har noe å se fram til! Allerede publisert:

1. Det første møtet

3. Tilbudene

4. Red Flags

Med ujevne mellomrom vil det bli lagt ut nye episoder i hver av de nå 8 delene.

Opprinnelig var det flg. 7:

1. Det første møtet
  2. Planlegge flere møter

3. Tilbudene

4. Red Flags

5. På kant med loven

6. Kjærlighetsforhold

7. Populærkultur

Så ble det plutselig en del 8, og der har vi allerede en episode skrevet av @Blyanten.  Det er https://www.noresk.com/forum/emne/9954-hfh-erotisk-massasje-og-tantra-del08ep01-i-håndbok-for-horekunder/

Endret av Tototre
linker
Lenke til kommentar
3 minutter siden, JoeRoganJosh skrev:

Han har ikke vært innlogget siden 9. juli.
Virker som han har sluttet, forlatt skipet, dratt inn årene eller forlatt posten.
Mest sannsynlig så går han under et annet navn.

OK, du kan ha rett.  Men bildet er likevel fra han.  Du skjønner det at for å bli Grand Master her på forumet, selv om dette er et horekundeforum for samfunnets lavest rangerte menn, så har vi gjort noen smarte ting.  @Revenger og jeg spilte sjakk sammen, hver dag, i flere måneder.  Vi diskuterte noe av innholdet i Håndbok for horekunder, og det var en plan for alle episodene.  Så han skaffet bilder til episoder som ennå ikke er publisert.

Ellers kjenner jeg til en håndfull forumbrukere som har skiftet nick og fremdeles er i blant oss :-)   Jeg har oxo et annet nick 😂

Lenke til kommentar
26 minutter siden, Plogen skrev:

Kanke dere to skaffe dere et rom da? Sikkert noen eskorter her inne som kan tipse om korttidsleie, tviler på dere varer så mye lenger enn fem minutter før begge børsene er tømt💦

Så grusomt døll og folkelig humor. Jeg håper at du ikke prøver deg på vittig småprat når du besøker eskorter. Da bør de iallfall kreve ekstra betalt.

Lenke til kommentar
5 timer siden, REfan skrev:

Så grusomt døll og folkelig humor. Jeg håper at du ikke prøver deg på vittig småprat når du besøker eskorter. Da bør de iallfall kreve ekstra betalt.

Åh nei! Folkelig humor🤷🏼‍♂️ Du er søt i det minste❤️

• Like 1
Lenke til kommentar