Gå til innhold

Menn, kvinner, forhold og kjærlighet


Gjest

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være moro å høre hva folk her mener...

Er det forskjell på menn og kvinner? Spesielt på hva vi vil ha ut av et forhold, og hvordan vi uttrykker/opplever kjærlighet, intimitet og seksualitet? Trenger vi de samme tingene, eller er vi forskjellige?

Lenke til kommentar

Støtter innlegget over. Jeg som mann trenger kun sex. Alt det andre som følger med i form av romantikk, nærhet, følelser og annet kliss er bare bieffekter. Jo mer du er som meg jo mere mann er du, og omvendt jo mer ulik meg du er på dette jo større er sjansen for at du enten er kvinne eller mann med utpregede feminine trekk og verdier.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi er så voldsomt forskjellige som mange vil ha det til, og iallefall ikke så forskjellige som et par innspill her impliserer; vi er alle mennesker. Og hvem ønsker ikker kjærlighet? Som over her; en mann som "bare" ønsker sex og kaller de mykere tingene og følelser for "kliss", og i tillegg ytrer seg med å si at han er mer "mann" pga dette, :lol: gir ikke mening. Klassisk kompensering; for underliggende usikkerhet og problem (mangel av mestringsfølelse) med intimitet. Når "jeg er 100% mannfolk; ingen er mer mann enn meg!" etc. kommer ut munnen, så føler man seg som regel som en redd gutt på insiden.

Men det er OK det også da; ting (forhåpentligvis) kan endre seg. De fleste ting er ikke statiske. Psykologi 101.

Lenke til kommentar

Heh, er det forskjell på menn og kvinner?!

Herregud, ja. Stort mer elementært blir ikke ting. Man må kanskje ha levd i et feministisk hjernevaskland a la Norge og Sverige for å havne i en tankekonflikt over om hvorvidt så er tilfelle?

Det er rikelig med forskjeller mellom menn og damer og det vil det alltid være.

Vive le difference!, som de sier...

Lenke til kommentar
  • 2 months later...

Dette temaet diskuterte jeg med Eva i dag, og vi kom frem til dette:

Her er forskjellen ganske stor - det kan jeg si etter å ha bedrevet romantikk både med kvinner og med menn. Hos menn er forhold som regel avanserte spill med vanskelige spilleregler som kvinnen stadig må tilpasse seg, og alt kommer av et ønske om å føle makt og kontroll. Menn vil ofte ignorere kvinnen (med mindre han er kåt) når hun er i nærheten, og mase på henne når hun er bortreist - for å sørge for at hun aldri tenker på noe annet enn ham. En mann er lite tilpasningsdyktig, og vil alltid kreve at kvinnen skal tilpasse seg ham - på absolutt alle områder. Han kan ikke tilpasse seg tilbake, for da blir han sliten og må flykte fra forholdet.

Kvinnen vil oftere tilpasse seg partneren sin for å skape trivsel. Det fører til at hvis hun er sammen med en mann, vil hun bli slik mannen vil (og selvfølgelig aldri bra nok), mens hvis hun er sammen med en annen kvinne, vil kvinnene tilpasse seg hverandre, møtes på midten og leve lykkelig sammen i alle sine dager <3

Som flere over skriver, har menn ikke noe stort behov for kjærlighet, og dersom de viser kjærlighet, er det som regel bare for å oppnå noe annet. Dette kan man merke ved at en mann gjerne oppfører seg som om han er glad i kvinnen sin før de har hatt sex, mens han etterpå oppfører seg kaldt og likegyldig. En kvinne er like glad i partneren sin både før og etter samleie.

Derfor er min konklusjon at heterofil romantikk er en stor tragedie som består i en part som føler kjærlighet, og en annen part som villeder den elskende.

Det ville vært mye bedre om menn bare hadde forhold til andre menn, slik at de kunne se på hverandre som vandrende sexobjekter, og kvinner bare hadde forhold til kvinner, slik at de kunne elske og bli elsket tilbake.

Det finnes selvsagt mange unntak - noen menn kan føle kjærlighet, og noen kvinner kan ikke føle kjærlighet. Det finnes menn som elsker partneren sin. Disse blir selvsagt sett litt ned på av menn som utelukkende elsker sin egen utløsning og ingenting annet, men jeg tror denne gruppen kalles narsissister.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg er enig i alt, men du er generelt veldig god til å skrive, Tuvamor :-) Alltid like morro å lese innleggene dine.

Jeg vet ikke om jeg er enig i alt selv heller, men det ga mening etter alle dagens samtaler om tidligere forhold samt dating - og en ekstra tyngde fikk det etter et par av kommentarene her inne :lol:

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg er enig i alt, men du er generelt veldig god til å skrive, Tuvamor :-) Alltid like morro å lese innleggene dine.

Jeg vet ikke om jeg er enig i alt selv heller, men det ga mening etter alle dagens samtaler om tidligere forhold samt dating - og en ekstra tyngde fikk det etter et par av kommentarene her inne :lol:

Det kan hende du har rett; husk at denne kjærligheten kun har en funksjon; det at vil ska formere oss og bringe slekten videre. Det er noe alle dyr gjør og må gjøre.

I eldre tider surret mannen omkring og var opptatt med å skaffe mat en stor del av tiden og hadde ikke tid til sex og kos.

Forøvrig om du vil lære om moderne psykologi så er det en bok ute som er blitt veldig populær; "Thinking fast and slow" av Daniel Kahneman. Anbefales om du vil forstå hvordan knollen virker.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg er enig i alt, men du er generelt veldig god til å skrive, Tuvamor :-) Alltid like morro å lese innleggene dine.

Jeg vet ikke om jeg er enig i alt selv heller, men det ga mening etter alle dagens samtaler om tidligere forhold samt dating - og en ekstra tyngde fikk det etter et par av kommentarene her inne :lol:

Det kan hende du har rett; husk at denne kjærligheten kun har en funksjon; det at vil ska formere oss og bringe slekten videre. Det er noe alle dyr gjør og må gjøre.

I eldre tider surret mannen omkring og var opptatt med å skaffe mat en stor del av tiden og hadde ikke tid til sex og kos.

Forøvrig om du vil lære om moderne psykologi så er det en bok ute som er blitt veldig populær; "Thinking fast and slow" av Daniel Kahneman. Anbefales om du vil forstå hvordan knollen virker.

Hva er det denne boken har sitt hovedfokus på? Og er den skrevet på en vanskelig og avansert måte, eller tror du jeg vil skjønne hva som står i den? ;)

Det gir stor mening for meg dersom menn bare er vandrende pulemaskiner uten evne til kjærlighet - det jeg ikke forstår, er hvorfor i alle dager kvinner er utstyrt med denne egenskapen at de har behov for kjærlighet fra disse mennene. Det gir jo ingen mening. Denne kjærligheten burde jo være forbeholdt barna som kommer ut av formeringen, og ikke menn. Kjærlighetssorger og depresjoner er jo på ingen måte bra for artens overlevelse - eller?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg er enig i alt selv heller, men det ga mening etter alle dagens samtaler om tidligere forhold samt dating - og en ekstra tyngde fikk det etter et par av kommentarene her inne :lol:

Det kan hende du har rett; husk at denne kjærligheten kun har en funksjon; det at vil ska formere oss og bringe slekten videre. Det er noe alle dyr gjør og må gjøre.

I eldre tider surret mannen omkring og var opptatt med å skaffe mat en stor del av tiden og hadde ikke tid til sex og kos.

Forøvrig om du vil lære om moderne psykologi så er det en bok ute som er blitt veldig populær; "Thinking fast and slow" av Daniel Kahneman. Anbefales om du vil forstå hvordan knollen virker.

Hva er det denne boken har sitt hovedfokus på? Og er den skrevet på en vanskelig og avansert måte, eller tror du jeg vil skjønne hva som står i den? ;)

Det gir stor mening for meg dersom menn bare er vandrende pulemaskiner uten evne til kjærlighet - det jeg ikke forstår, er hvorfor i alle dager kvinner er utstyrt med denne egenskapen at de har behov for kjærlighet fra disse mennene. Det gir jo ingen mening. Denne kjærligheten burde jo være forbeholdt barna som kommer ut av formeringen, og ikke menn. Kjærlighetssorger og depresjoner er jo på ingen måte bra for artens overlevelse - eller?

Boken finnes i norsk utgave også, men den er relativt sett tung.

Mennesket, sammen med en del andre dyr, produserer avkom som er "tunge" å få voksne, dvs at de blir selvstendige. Dette krever en solid innsats over mange år; det er sikkert derfor denne bindingen mellom mann og kvinne har oppstått; kall det kjærlighet.

Mannen måtte jo finne det attraktivt å gi maten han hadde samlet til familien sin og ikke til andre.

Lenke til kommentar
Dette temaet diskuterte jeg med Eva i dag, og vi kom frem til dette:.

Et totalt forkvaklet syn på kjønn og kjærlighet. Ikke så rart kanskje, med en sånn bakgrunn.

helt enig. det er mange menn som er romantisk og vil gifte seg og elsker kjæresten sin over alt på jord hun er vell bare sur får at ingen sånne menn vil ha henne.

Lenke til kommentar
Dette temaet diskuterte jeg med Eva i dag, og vi kom frem til dette:.

Et totalt forkvaklet syn på kjønn og kjærlighet. Ikke så rart kanskje, med en sånn bakgrunn.

helt enig. det er mange menn som er romantisk og vil gifte seg og elsker kjæresten sin over alt på jord hun er vell bare sur får at ingen sånne menn vil ha henne.

Interessant teori. For alt du vet er jeg gift.

Lenke til kommentar
Hos menn er forhold som regel avanserte spill med vanskelige spilleregler som kvinnen stadig må tilpasse seg, og alt kommer av et ønske om å føle makt og kontroll. Menn vil ofte ignorere kvinnen (med mindre han er kåt) når hun er i nærheten, og mase på henne når hun er bortreist - for å sørge for at hun aldri tenker på noe annet enn ham. En mann er lite tilpasningsdyktig, og vil alltid kreve at kvinnen skal tilpasse seg ham - på absolutt alle områder. Han kan ikke tilpasse seg tilbake, for da blir han sliten og må flykte fra forholdet.

Kvinnen vil oftere tilpasse seg partneren sin for å skape trivsel. Det fører til at hvis hun er sammen med en mann, vil hun bli slik mannen vil (og selvfølgelig aldri bra nok), mens hvis hun er sammen med en annen kvinne, vil kvinnene tilpasse seg hverandre, møtes på midten og leve lykkelig sammen i alle sine dager

Klare psykopat- og offer-trekk.

Dette er et veldig tydelig mønster på noen som tiltrekkes solsiden av psykopaten, og som (nesten utelukkende) har vært sammen med slike menn.

Dersom fellesnevneren på en rekke feilede forhold er en selv, kanskje en bør se i speilet etter årsaken, og se på hva det er slags partnere en finner?

Jeg har en kvinnelig bekjent som klager på "ka det e med de jævla mannfolkan" hver gang jeg treffer henne. Jeg har spurt om hun kanskje burde se litt på hvilke mannfolk det er hun plukker seg, men neida - hun finner samme sorten tullinger hver gang...

Lenke til kommentar
Hos menn er forhold som regel avanserte spill med vanskelige spilleregler som kvinnen stadig må tilpasse seg, og alt kommer av et ønske om å føle makt og kontroll. Menn vil ofte ignorere kvinnen (med mindre han er kåt) når hun er i nærheten, og mase på henne når hun er bortreist - for å sørge for at hun aldri tenker på noe annet enn ham. En mann er lite tilpasningsdyktig, og vil alltid kreve at kvinnen skal tilpasse seg ham - på absolutt alle områder. Han kan ikke tilpasse seg tilbake, for da blir han sliten og må flykte fra forholdet.

Kvinnen vil oftere tilpasse seg partneren sin for å skape trivsel. Det fører til at hvis hun er sammen med en mann, vil hun bli slik mannen vil (og selvfølgelig aldri bra nok), mens hvis hun er sammen med en annen kvinne, vil kvinnene tilpasse seg hverandre, møtes på midten og leve lykkelig sammen i alle sine dager

Klare psykopat- og offer-trekk.

Dette er et veldig tydelig mønster på noen som tiltrekkes solsiden av psykopaten, og som (nesten utelukkende) har vært sammen med slike menn.

Dersom fellesnevneren på en rekke feilede forhold er en selv, kanskje en bør se i speilet etter årsaken, og se på hva det er slags partnere en finner?

Jeg har en kvinnelig bekjent som klager på "ka det e med de jævla mannfolkan" hver gang jeg treffer henne. Jeg har spurt om hun kanskje burde se litt på hvilke mannfolk det er hun plukker seg, men neida - hun finner samme sorten tullinger hver gang...

Enig med Gjest; det er noe med spillet kvinner og menn spiller, vi ender opp med å velge dem man ikke burde velge.

Og det er ikke slik at menn er kompliserte; tvert imot, de er relativt svart-hvit. Husk at "mannen" har surret rundt på viddene på jakt etter mat til familien i tusener av år, mens kvinnen har passet leirbålet:)

Lenke til kommentar
Hos menn er forhold som regel avanserte spill med vanskelige spilleregler som kvinnen stadig må tilpasse seg, og alt kommer av et ønske om å føle makt og kontroll. Menn vil ofte ignorere kvinnen (med mindre han er kåt) når hun er i nærheten, og mase på henne når hun er bortreist - for å sørge for at hun aldri tenker på noe annet enn ham. En mann er lite tilpasningsdyktig, og vil alltid kreve at kvinnen skal tilpasse seg ham - på absolutt alle områder. Han kan ikke tilpasse seg tilbake, for da blir han sliten og må flykte fra forholdet.

Kvinnen vil oftere tilpasse seg partneren sin for å skape trivsel. Det fører til at hvis hun er sammen med en mann, vil hun bli slik mannen vil (og selvfølgelig aldri bra nok), mens hvis hun er sammen med en annen kvinne, vil kvinnene tilpasse seg hverandre, møtes på midten og leve lykkelig sammen i alle sine dager

Klare psykopat- og offer-trekk.

Dette er et veldig tydelig mønster på noen som tiltrekkes solsiden av psykopaten, og som (nesten utelukkende) har vært sammen med slike menn.

Dersom fellesnevneren på en rekke feilede forhold er en selv, kanskje en bør se i speilet etter årsaken, og se på hva det er slags partnere en finner?

Jeg har en kvinnelig bekjent som klager på "ka det e med de jævla mannfolkan" hver gang jeg treffer henne. Jeg har spurt om hun kanskje burde se litt på hvilke mannfolk det er hun plukker seg, men neida - hun finner samme sorten tullinger hver gang...

Det har du helt rett i! Det er sjelden noe poeng i å bruke seg selv som referanse når man snakker om noe stort og generelt. Jeg har ikke for vane å innlede kjærlighetsforhold med menn, så dette er bare hva jeg observerer i andre lykkelige og ulykkelige forhold - både når jeg hører mannen uttale seg, og når jeg hører kvinnen uttale seg, får jeg det samme inntrykket.

Men, en fellesnevner er at de fleste jeg kjenner er under tretti. Kanskje de vokser det av seg?

Lenke til kommentar

Et totalt forkvaklet syn på kjønn og kjærlighet. Ikke så rart kanskje, med en sånn bakgrunn.

helt enig. det er mange menn som er romantisk og vil gifte seg og elsker kjæresten sin over alt på jord hun er vell bare sur får at ingen sånne menn vil ha henne.

Interessant teori. For alt du vet er jeg gift.

du er i hvertfall ikke gift med en ekte mann. ingen menn holder ut med damer som har dine holdninger. du har nokk kun erfaring med fulle partygutter og horekunder. det er vell derfor du har de holdningene du har.

Lenke til kommentar

helt enig. det er mange menn som er romantisk og vil gifte seg og elsker kjæresten sin over alt på jord hun er vell bare sur får at ingen sånne menn vil ha henne.

Interessant teori. For alt du vet er jeg gift.

du er i hvertfall ikke gift med en ekte mann. ingen menn holder ut med damer som har dine holdninger. du har nokk kun erfaring med fulle partygutter og horekunder. det er vell derfor du har de holdningene du har.

Og hva er det med horekundene da? Er ikke de representative for gode ekte kjærlighetsfylte menn? :)

Lenke til kommentar

Interessant teori. For alt du vet er jeg gift.

du er i hvertfall ikke gift med en ekte mann. ingen menn holder ut med damer som har dine holdninger. du har nokk kun erfaring med fulle partygutter og horekunder. det er vell derfor du har de holdningene du har.

Og hva er det med horekundene da? Er ikke de representative for gode ekte kjærlighetsfylte menn? :)

du liker og finne den minste lille feil og vri og vrenge på på det du. da blir det vanskelig å holde på en kjæreste kanskje du er en dame som selger sex får og få kjærlighet får du ikke klarer det på privaten

Lenke til kommentar
hm...

Jeg drømmer om å gifte meg med en *overleger* ... :lol::D

er ikke så ambisjøse når det gjelder mann... 8-)

Mente du overlege? I så fall har du lest for mye sykehusromaner :lol:

Jeg kom over et sitat for dere jenter:"i like men; stinking rich, but almost dead"

Lenke til kommentar

...liker og finne den minste lille feil og vri og vrenge på på det du.

... og hva hadde du forventet? Mener du det finnes kvinner som IKKE er slik i et forhold :D:D

Vi er som kjent fra forskjellige planeter, "menn er fra Mars og kvinner er fra Venus" sies det.

Lenke til kommentar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...