Gå til innhold

Skumle saker - Internett ser deg

P-star

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Dirty Harry skrev:

Dette skyldes at du lagrer telefonnummer, eller at de søker deg opp og ser på profilen din på facebook.

Jeg har opplevd å få en del venneforslag fra Constante, Romania, etter å ha sendt meldinger med gledespiker. Venneforslagene har vært eldre kvinner, ikke de jeg sendte melding med.

Installerer du f.eks Facebook på en telefon hvor du har alle rettigheter så ser du hvilke de mange appene har tilgang til. Det gis tilgang til sensorer, kamera, mikrofon, anropslogg, kontaktliste m.m. Du får sett dette fordi du da kan skru disse av/på noe som ellers er skjult for brukeren eller lagt til inni appen, og bare delvis gjør som du ber om.

Facebook Messenger har mikrofonen alltid på, også når du sover eller ellers har låst skjermen. Dette har jeg selv fått bekreftet ved å snakke om et tema som ikke er relevant for hverken meg eller personen som bruker Facebook. Det tok 1 - 1 1/2 uke før denne brukeren fikk reklame knyttet til dette tema (jeg bruker ikke selv Facebook).

• Like 2
Lenke til kommentar
23 timer siden, skinstaad skrev:

For PC, bruk en nettleser fokusert på sikkerhet, det er flere nettlesere som blokkerer mye av 'browser fingerprinting' som nevnt over. Mange er basert på Chromium, dropp disse (Brave osv).  De nevnte under har ofte lite eller ingen sporing og har en del teknologi for å maskere oppløsning, vindusstørrelse etc. De fleste har 'sesjoner' slik at du får en ny identitet etter restart av nettleseren.

3 anbefalinger:

Mullvad (anbefaler både browser og VPN)

Librewolf

Arkenfox (herdet Firefox, krever litt manuelt arbeid).

Tor browser.

• Like 2
Lenke til kommentar

Det hjelper dere snart ikke å kamuflere trafikken nå som både Apple, og Microsoft begynner med Client Side Scanning. Da følger resultatene med den krypterte oppkoblingen som også identifiserer deg. Altså gjennom tunnelen som er kryptert, men som Pay Load. AI er altfor ressurskrevende til å kunne jobbe lokalt så dine data sendes ut på nettet hvor det tygges for deg før du får det tilbake. Apple gjør dette allerede, med Microsoft kommer det med Copilot...tror jeg det heter. Der følger det bl.a med teknologi som skal huske hva du gjorde tilbake i tid (kalt Timeline) så du kan bruke dette hvis du ikke husker eller vil tilbakestille noe. Problemet med dette er at alt du skriver på tastaturet blir logget, og lagret for at dette skal fungere. Før i tiden så kalte man dette en Key Logger, og dette ble brukt av Hackere for å registrere passord når du slo dette inn ved pålogging til f.eks Facebook eller andre slike tjenester. Må påpeke at ingen av disse tingene nok brukes til å jage horekunder...før vi også har et Social Justice System som i Kina ;)

• Like 2
Lenke til kommentar

Når dette blir funksjonalitet som ikke lar seg skru av eller deaktivere så er det bare å innstallere Linux, selv de mest brukervennlige vil være en trygg havn. Om man vil være litt ekstra så bruker man Qube OS på enheter man bruker til slikt :)

Endret av skinstaad
  • Like 2
Lenke til kommentar

Ikke noe "Name Dropping" nå, QubeOS springer ut av et polsk forskningsprosjekt om sikkerhet i operativsystemer. Det er neppe egnet til å bruke i det daglige da det du gjør emuleres, og blir tregt. Bruk Linux, start med f.eks Ubuntu. Det kan brukes av de fleste når man vender seg til GUI.

Tror du virkelig dette er noe som blir utviklet med en mulighet for å skru dette av? Apple driver allerede med Client Side Scanning på iOS-enheter.

• Like 2
Lenke til kommentar